En ny undersรธgelse fra det amerikanske forbrugerorgan Consumer Reports viser, at hybrid- og elbiler er blevet bedre. Men at de stadig har langt flest problemer.
En ny undersรธgelse fra Consumer Reports, der analyserer over 300.000 biler, konkluderer, at elbiler og plug-in hybrider har langt flere problemer end traditionelle biler med forbrรฆndingsmotor.
Ifรธlge undersรธgelsen har elbiler i gennemsnit 42 procent flere problemer, mens plug-in hybrider har hele 70 procent flere problemer sammenlignet med konventionelle biler.
Problemer med teknologi og platforme
Steven Elek, bilanalytiker hos Consumer Reports, forklarer, at de hรธjere fejlprocenter skyldes, at elbilteknologien stadig er relativt ny. I hvert fald de omfang vi ser dem pรฅ vejene nu.
โ Bilproducenter arbejder stadig pรฅ at lรธse problemer i deres drivlinjer og platforme, udtaler Elek.
Problemerne spรฆnder fra mindre gener som hvinende bremser og defekter i interiรธret til alvorlige og kostbare fejl i batterier, motorer og gearsystemer.
Plug-in hybrider skiller sig ud med endnu flere problemer. Undersรธgelsen fremhรฆver, at deres kombination af to separate drivlinjer โ en elektrisk motor og en forbrรฆndingsmotor โ รธger risikoen for tekniske fejl.
Sammenlignet med traditionelle hybrider, der har udviklet sig markant og nu kan mรฅle sig med benzinbiler, er plug-in hybrider fortsat mindre pรฅlidelige.
Sundhedsskadelige risici ved udbrรฆndte elbiler
Ud over tekniske udfordringer peger undersรธgelser ogsรฅ pรฅ de potentielt sundhedsskadelige konsekvenser, hvis en elbil bryder i brand.
Batterierne i elbiler indeholder store mรฆngder lithium og andre kemiske stoffer, som under forbrรฆnding kan frigive giftige gasser.
Disse stoffer kan skade luftvejene og medfรธre langsigtede sundhedsproblemer for personer, der udsรฆttes for rรธgen. Brande i elbiler er vanskelige at slukke og krรฆver ofte specialudstyr, hvilket forvรฆrrer situationen.
Undersรธgelsen giver ogsรฅ et overblik over de mest og mindst pรฅlidelige mรฆrker. Toyota topper listen med bรฅde almindelige benzin- og dieselbiler samt hybriderne. Mens det amerikanske mรฆrke Rivian, som skal bygge den nรฆste Volkswagen Golf, scorer absolut lavest. Rivians dรฅrlige placering tilskrives udfordringer med deres nye elbilteknologi.
Consumer Reports fremhรฆver, at dataene omfatter bรฅde ejererfaringer og tekniske vurderinger, og at elbilernes problemer ikke nรธdvendigvis betyder, at de er uegnede, men snarere at teknologien stadig udvikles.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: