Renaults øverste direktør hævder nu, at bilisterne har misforstået elbiler. Og at de kan leve meget længere end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor.
Du skal have levet under en sten for ikke at have bemærket debatten om drivmiddel i biler i disse dage. Og nu blander den øverste Renault-chef sig.
Luca de Meo, som han hedder, hævder, at bilisterne har misforstået elbilen. Og at det viser sig, at i hvert fald batterierne holder meget længere end først antaget.
Det skriver Auto Express.
At elbilen i de Meos øjne kører videre længere efter både benzin- og dieselbilerne er stået af, hænger også sammen med, at der er langt færre bevægelige dele i en elbil. Altså færre ting der kan gå i stykker.
– Modsat hvad folk troede ville ske, holder batterierne meget længere end forventet, siger Luca de Meo til avisen.
LÆS OGSÅ: Dansk firma lukker produktionen efter 107 år
Hvis bilisterne samtidig er villige til at få repareret deres elbiler med genanvendte reservedele, mener Renault-toppen, at omkostningerne kan holdes endnu længere nede. Desuden vil det kunne forlænge elbilens levetid yderligere.
Den franske bilproducent har for nylig indledt et samarbejde med et genbrugsfirma for at forsøge at fremskynde processen omkring genbrugsmateriale.
Renault tror dog ikke kun på elbiler med ledning. Franskmændene har for nylig vist et konceptbud på en brintbil med 1.000 kilometers rækkevidde. Læs mere om den her.
Og det er de ikke alene om. BMW har i øjeblikket en række prototyper baseret på den almindelige SUV X5 kørende som brintbiler. Og i 2028 kommer den første serieproduktion på grund af en ny aftale med Toyota. Japanerne bygger i forvejen brintbilen Mirai. En bil der på trods af ingen brintstationer stadig sælges i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!