Tal fra bilmรฆrkernes sammenslutning ACEA viser, at bilsalget i EU gik tilbage i juli mรฅned. Men faktisk klarer dieselbilerne sig bedre end elbiler.
Interessen for elbiler falder hurtigere end interessen for dieselbiler. I hvert fald hvis man ser pรฅ salget af biltyperne i juli 2024 og sammenligner dem med salgene for et รฅr siden.
I juli blev der solgt 102.705 elbiler i hele EU. Det er 10,8 procent fรฆrre elbiler sammenholdt med juli mรฅned 2023.
Det viser tal fra bilproducenternes europรฆiske sammenslutning ACEA.
Samtidig faldt salget af benzin- og dieselbiler. Men her er faldet โkunโ henholdsvis 7 og 10,8 procent i samme periode.
At bilkรธbernes interesse for elbiler taber pusten skal ses i lyset af, at flere og flere europรฆiske lande fjerner stรธtten til elbiler. Noget isรฆr de danske bilimportรธrer ogsรฅ er bange for vil ske herhjemme.
LรS OGSร : Sverige fรฅr heftig kritik for at sรฆlge diesel til 11 kr.
Sรฅ sent som i den sidste uge af august har importรธrernes interesseorgan, Mobility Denmark, derfor forlangt, at endnu mere stรธtte til elbilerne sรฆttes direkte pรฅ finansloven.
Ud over landets grรฆnser ser det nemlig ikke godt ud for elbilerne i รธjeblikket. Vi skal ikke lรฆngere end til Tyskland for at finde et marked som nu for 7. mรฅned i trรฆk er kollapset.
Hos den tyske MG-importรธr tyder noget pรฅ, at man har alt for mange biler holdende pรฅ lager. I hvert fald fรฅr MG-kunder nu to biler for รฉn bils pris. Lรฆs mere om det her.
Samtidig er flere lande ved at udfase stรธtten til elbiler. Senest i 2025 โ altsรฅ allerede fra nรฆste รฅr โ er det slut med statstรธtte til nye elbiler i Holland, og ikke lรฆnge efter det skal elbilerne i lighed med bรฅde diesel- og benzinbilerne til at betale periodiske afgifter.
Senest i 2031 skal elbiler med hollandske nummerplader betale 100 procent periodiske afgifter. Lige nu slipper ejerne med 0 procent. Det bliver dog allerede fra nรฆste รฅr til 25 procent.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: