En ny, tysk test bekræfter, hvad andre også er kommet frem til – nemlig at elbilerne har mere end svært ved at holde, hvad bilmærkerne lover.
En ny tysk test afslører elbilers største svaghed. Under kørsel på motorvej og ved lave temperaturer oplever elbiler et markant fald i deres rækkevidde.
Testresultater viser, at flere bilerne mistede over halvdelen af deres oplyste rækkevidde. Værst gik for den i forvejen skandaleramte Toyota Bz4X.
Flere tests udføres jævnligt for at undersøge, hvordan elbiler klarer sig under vinterforhold. Tidligere har den norske organisation NAF og magasinet Motor gennemført omfattende tests, hvor elbiler blev kørt, indtil batteriet var helt afladet.
I nordmændenes seneste test opnåede Polestar 3 det bedste resultat med kun en lille afvigelse i rækkevidden. Peugeot E-3008 havde derimod den største afvigelse på 32 procent.
Den tyske bilistorganisation ADAC har nu undersøgt, hvordan elbiler reagerer på lave temperaturer og motorvejskørsel.
Testen blev udført i et klimakammer, hvor 25 elbiler med en officiel WLTP-rækkevidde på over 500 kilometer blev udsat for en 580 kilometer lang motorvejstur ved en temperatur på 0 grader.
WLTP-rækkevidden, som bilerne oplyses med, bliver typisk fastsat en fastlagt rute i testanlæg, hvor temperaturen holdes på 23 plusgrader.
De faktiske resultater fra testen viste dog, at vind- og vejr-forhold havde en betydelig negativ effekt på elbilernes rækkevidde. Kun én bil gennemførte turen uden opladning, nemlig Mercedes EQS, der havde 18 kilometer tilbage på batteriet efter turen.
Syv biler gennemførte testen med et enkelt stop, mens ni biler måtte oplades to gange. Otte af bilerne var nødt til at lade op tre gange for at gennemføre testen.
Ifølge ADAC spiller batteristørrelsen en væsentlig rolle, men det er ikke den eneste afgørende faktor.
– Ja, batteristørrelsen spiller en stor rolle. Men ikke kun. Faktisk er Mercedes’ rækkevidde også stor, fordi Mercedes EQS har det laveste brændstofforbrug, skriver ADAC.
Den model, der opnåede den mindste afvigelse i testen, var Nio ET5, som havde et rækkeviddetab på 20,9 procent.
Porsche Taycan kom på andenpladsen med en afvigelse på 24,5 procent. Tesla Model 3, som tidligere har klaret sig godt i lignende tests, endte på en tiendeplads med et rækkeviddetab på 39,8 procent.
Resultaterne for testens dårligste biler var markante. Toyota BZ4X klarede sig dårligst med en afvigelse på 53,8 procent. Også Volvo EC40 og MG4 oplevede et rækkeviddetab på mere end halvdelen af den oplyste WLTP-rækkevidde.
Bilmodel | Officiel WLTP-rækkevidde (i km) | Opnået rækkevidde (i km) | Afvigelse, % |
---|---|---|---|
NIO ET5 | 532 | 421 | -20,9 |
Porsche Taycan | 667 | 504 | -24,5 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 817 | 582/118* | -26,6 |
Audi S e-tron GT | 605 | 398 | -34,3 |
BMW iX xDrive50 | 633 | 413 | -34,8 |
VW ID.7 PRO S | 700 | 436 | -37,8 |
Lotus Emeya | 540 | 335 | -38 |
Lucid Air Grand Touring | 839 | 518 | -38,3 |
Nissan Ariya 87 | 516 | 314 | -39,2 |
Tesla Model 3 | 702 | 423 | -39,8 |
Kia EV6 | 586 | 350 | -40,3 |
GWM ORA 07 | 520 | 304 | -41,6 |
Xpeng G6 | 570 | 325 | -43 |
Hyundai Ioniq 6 | 614 | 344 | -44 |
Skoda Enyaq | 566 | 316 | -44,2 |
Polestar 2 | 632 | 349 | -44,8 |
Cupra Born | 594 | 325 | -45,3 |
Genesis GV60 | 517 | 278 | -46,3 |
Ford Explorer | 627 | 332 | -47,1 |
Renault Scenic E-Tech | 594 | 314 | -47,2 |
BYD Seal | 570 | 294 | -48,5 |
Peugeot e-3008 | 518 | 263 | -49,3 |
Volvo EC40 | 569 | 285 | -50 |
MG 4 | 520 | 254 | -51,2 |
Toyota bZ4X | 504 | 233 | -53,8 |
Bemærk: Tabellen viser, at den opnåede rækkevidde for elbiler ofte er betydeligt lavere end den officielle rækkevidde ifølge WLTP. Kilde: ADAC
Læs flere artikler efter annoncerne: