Annonce:

Elbiler taber 50 procent rækkevidde ved 0 grader

En ny, tysk test bekræfter, hvad andre også er kommet frem til – nemlig at elbilerne har mere end svært ved at holde, hvad bilmærkerne lover.

En ny tysk test afslører elbilers største svaghed. Under kørsel på motorvej og ved lave temperaturer oplever elbiler et markant fald i deres rækkevidde.

Testresultater viser, at flere bilerne mistede over halvdelen af deres oplyste rækkevidde. Værst gik for den i forvejen skandaleramte Toyota Bz4X.

Flere tests udføres jævnligt for at undersøge, hvordan elbiler klarer sig under vinterforhold. Tidligere har den norske organisation NAF og magasinet Motor gennemført omfattende tests, hvor elbiler blev kørt, indtil batteriet var helt afladet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I nordmændenes seneste test opnåede Polestar 3 det bedste resultat med kun en lille afvigelse i rækkevidden. Peugeot E-3008 havde derimod den største afvigelse på 32 procent.

Den tyske bilistorganisation ADAC har nu undersøgt, hvordan elbiler reagerer på lave temperaturer og motorvejskørsel.

Testen blev udført i et klimakammer, hvor 25 elbiler med en officiel WLTP-rækkevidde på over 500 kilometer blev udsat for en 580 kilometer lang motorvejstur ved en temperatur på 0 grader.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

WLTP-rækkevidden, som bilerne oplyses med, bliver typisk fastsat en fastlagt rute i testanlæg, hvor temperaturen holdes på 23 plusgrader.

De faktiske resultater fra testen viste dog, at vind- og vejr-forhold havde en betydelig negativ effekt på elbilernes rækkevidde. Kun én bil gennemførte turen uden opladning, nemlig Mercedes EQS, der havde 18 kilometer tilbage på batteriet efter turen.

Syv biler gennemførte testen med et enkelt stop, mens ni biler måtte oplades to gange. Otte af bilerne var nødt til at lade op tre gange for at gennemføre testen.

Ifølge ADAC spiller batteristørrelsen en væsentlig rolle, men det er ikke den eneste afgørende faktor.

– Ja, batteristørrelsen spiller en stor rolle. Men ikke kun. Faktisk er Mercedes’ rækkevidde også stor, fordi Mercedes EQS har det laveste brændstofforbrug, skriver ADAC.

Den model, der opnåede den mindste afvigelse i testen, var Nio ET5, som havde et rækkeviddetab på 20,9 procent.

Porsche Taycan kom på andenpladsen med en afvigelse på 24,5 procent. Tesla Model 3, som tidligere har klaret sig godt i lignende tests, endte på en tiendeplads med et rækkeviddetab på 39,8 procent.


Resultaterne for testens dårligste biler var markante. Toyota BZ4X klarede sig dårligst med en afvigelse på 53,8 procent. Også Volvo EC40 og MG4 oplevede et rækkeviddetab på mere end halvdelen af den oplyste WLTP-rækkevidde.

BilmodelOfficiel WLTP-rækkevidde (i km)Opnået rækkevidde (i km)Afvigelse, %
NIO ET5532421-20,9
Porsche Taycan667504-24,5
Mercedes-Benz EQS 450+817582/118*-26,6
Audi S e-tron GT605398-34,3
BMW iX xDrive50633413-34,8
VW ID.7 PRO S700436-37,8
Lotus Emeya540335-38
Lucid Air Grand Touring839518-38,3
Nissan Ariya 87516314-39,2
Tesla Model 3702423-39,8
Kia EV6586350-40,3
GWM ORA 07520304-41,6
Xpeng G6570325-43
Hyundai Ioniq 6614344-44
Skoda Enyaq566316-44,2
Polestar 2632349-44,8
Cupra Born594325-45,3
Genesis GV60517278-46,3
Ford Explorer627332-47,1
Renault Scenic E-Tech594314-47,2
BYD Seal570294-48,5
Peugeot e-3008518263-49,3
Volvo EC40569285-50
MG 4520254-51,2
Toyota bZ4X504233-53,8

Bemærk: Tabellen viser, at den opnåede rækkevidde for elbiler ofte er betydeligt lavere end den officielle rækkevidde ifølge WLTP. Kilde: ADAC

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:
Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også