Det amerikanske bilmærke Canoo er gået konkurs. Ledelsen skylder adskillige kreditorer mellem 10 og 50 millioner dollars – hver. Alligevel fik direktøren en svimlende løn.
Det amerikanske bilmærke Canoo har indgivet kapitel 7-konkurs i USA og må dermed dreje nøglen om. Virksomheden er løbet tør for penge og har kun 50.000 dollars tilbage.
Canoo, der blev grundlagt i 2017, havde store ambitioner om at revolutionere elbilmarkedet. Deres vision var at producere elbiler til både familier og transportsektoren. De udviklede en livsstilsbil, der kunne fungere som minibus, pickup og transportør.
Trods de lovende planer lykkedes det ikke Canoo at få succes. Virksomheden formåede kun at producere et begrænset antal biler, og omsætningen i 2023 var på blot 6,5 millioner dollars. En tredjedel af denne omsætning stammede fra salget af tre biler til staten Oklahoma.
Canoo havde håbet på at modtage økonomisk støtte fra det amerikanske energiministeriums låneprogram, men ansøgningen blev afvist. Uden yderligere finansiering var konkurs uundgåelig.
Canoo har en gæld på mellem 10 og 50 millioner dollars til 49 forskellige kreditorer. Desværre er der ikke udsigt til, at kreditorerne får dækket deres tab.
Kapitel 7-konkurs er en mere endelig form for konkurs end kapitel 11, og det betyder, at virksomheden nu skal likvideres.
– Vi vil gerne takke virksomhedens medarbejdere for deres dedikation og hårde arbejde. Vi ved, at du troede på vores virksomhed, som vi gjorde.
– Vi er virkelig skuffede over, at alt blev, som det blev, siger Canoo-direktør Tony Aquila i en pressemeddelelse.
Aquilas person har i flere år været genstand for kritik, fordi han har sørget for høje lønninger og privatfly til sig selv på trods af virksomhedens økonomiske problemer.
LÆS OGSÅ: Godkendt af Ford – bilmærke genopstår efter konkurs
Ifølge TechCrunch er der dog penge i konkursboet til at tilbagebetale de kunder, der har reserveret elbiler.
Canoos konkurs er endnu et eksempel på, at det er en udfordring at etablere sig på elbilmarkedet. Flere andre elbilproducenter har måttet dreje nøglen om de seneste år, herunder Fisker, Lordstown og HipHi.
Canoo oplevede en periode med stor succes på aktiemarkedet, hvor virksomhedens værdi steg markant. Men den succes var kortvarig, og Canoo endte med at gå konkurs.