Britiske 4Star Classics har en 15 år gammel Nissan Skyline til salg, der koster mere end en Ferrari Scuderia
Den foreløbig sidste generation Skyline, R34 GT-R, er en særdeles eftertragtet vare. Priserne har aldrig været højere, og de stiger stadig.
Men hos 4Star Classics i den britiske by Kingsley står et eksemplar, der sprænger alle prisrammer. Faktisk synes forhandleren, at den skal koste 15.000 pund mere end den røde Ferrari Scuderia, som står i samme udstilling.
Det er da heller ikke nogen helt almindelig Skyline, som her er udbudt. Faktisk er den speciel med speciel på med sit V-Spec II Nür R-tune navn.
BOGSTAVELEG FORKLARET
Hvad betyder alle de bogstaver så? Jo, V-Spec II betegner den fintunede variant med opgraderede bremser og en strammere undervogn. De tre bogstaver ‘Nür’ står for en opgradering af motoren samt en kærlig hilsen til ‘det grønne helvede’ alias Nürburgring, hvor bilen er udviklet.
Den hvide japaner er én af blot 718 V-Spec II-biler, som fabrikken producerede mellem 2001 og 2002, modellens sidste år på samlebåndet.
Så er der R-tune. Her har vi at gøre med den rosin i pølseenden, som Nissan tilbød de af sine kunder, som bare ikke kunne få det i forvejen vilde stykke mekanik vildt nok. Der var et hav af ekstra opgraderingsmuligheder at vælge i mellem. Hvis ikke det var nok, kunne en tur forbi Nismo krydses af på ordresedlen. Det skabte næsten en helt anden bil.
I NISMOS HÆNDER
Ombygningen indebar alt fra yderligere undervognsoptimering til mere aerodynamik på bilen. Men kronen på værket må siges at være R1-rækkesekseren. Til forskel fra den tidligere 2,8-liters Nismo R400, bibeholdt R1’erne den oprindelige slagvolumen på 2,6 liter, men bygget op omkring den stærkere N1-blok med større turboer og mere vinkel på knastakslerne.
En japansk gentlemen-aftale holdt det officelle antal hestekræfter fast på 250 i de almindelige R34 GT-R-biler, alt imens det virkelige tal var omkring 330 hk. R1-maskinen laver 450 hk.
For samlertypen er tal på dette område svære at støve op. Men det estimeres, at Nismo byggede mellem 25 og 30 R Tune-konverterede Skylines.
15-ÅRIG GARAGEDRONNING
Bilen hos 4Star Classics , der er produceret i 2002, har levet det søde liv indtil nu. Faktisk har den med sine 32.000 kørt kilometer knapt set asfalt, hvis det hele divideres ud på de i alt femten år, der er gået siden produktionsdatoen.
Alligevel oplyses det i annoncen, at bilen er totalrenoveret det inklusiv en ny gang lak. Og siden den omgang ikke har kørt en eneste kilometer.
Frister det pengepungen, skal du nok lige slå et smut forbi din bankrådgiver. Nissan’en er nemlig ingen foræring. Du skal have 185.000 engelske pund med til 4Star Classics, før de vil bytte nøgler og papirer på bilen med dig.
SE BILLEDERNE AF BILEN I GALLERIET HERUNDER