Og det har den faktisk ikke engang. En af meget få Saab-modeller – under NEVS-ejerskabet – har sølle 2.970 kilometer på tælleren.
Saab findes ikke mere. Og selvom blev gjort forsøg på at holde bilproduktionen i hjembyen Trollhättan i live, lykkedes det aldrig rigtig, efter General Motors erklærede mærket konkurs i 2011.
Heller ikke selvom det svensk-kinesiske NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – forsøgte at holde resterne af mærket kørende. I marts i år måtte NEVS meddele, at man fyrede 320 ud af mærkets sidste 340 ansatte for at gå i en slags dvale.
Fabrikken i Trollhättan har et andet kinesisk mærke, Polestar, siden lejet sig ind i. Men der blev faktisk bygget Saab-biler i bygningerne helt indtil 2014.
Og nu jagter én af de få biler fra det år en ny ejer. Der er tale om en af de bare 451 Saab 9-3 Aero Turbo4, som NEVS nåede at producere. Der står godt nok Saab på bilen. Men den er uden det karakteristiske ‘griffen’-logo.
LÆS OGSÅ: Politiet vil i dialog om ulovligt gaderæs: “Det er ikke forkert, at de samles”
Saab AB, der stadig eksisterer som industrikoncern, forbød nemlig hurtigt kineserne at bruge at bruge logoet. Men altså ikke navnet. Det blev dem først forbudt i 2016.
På tidspunktet for denne artikels publicering har budene ramt 250.000 kr. Altså svenske. Det er godt 165.000 danske kr.
For den slags penge – eller hvor det højeste bud nu ender – får køberen en sort 9-3 Aero. En bil med 2-liters firecylindret benzin. God for 220 hestekræfter. Bilen er foruden at være en af de i alt 451 biler også én af 204 eksemplarer i sort og med automatgear.
Der skulle gå et helt år, før NEVS indregistrerede bilen i Sverige. Siden blev den solgt til en Saab-forhandler, før den nåede ud til sin første ejer, som faktisk har ejet den lige siden.
Men nu skal bilen altså videre. Spørgsmålet er til hvem og for hvor meget. Det ved vi først om nogle dage. Auktionen slutter nemlig tirsdag 11. maj.
LÆS OGSÅ: Danske Claus købte allersidste Saab nogensinde