Indrømmet, den Escort er ikke, som modellen var flest. Desværre sidder rattet også i den forkerte side.
For et dansk publikum er denne Ford Escort ikke rigtig interessant. Og dog. For det er ikke bare en Ford Escort, som den slags var flest i 90’erne.
Nej, dette dybblå eksemplar er en RS Cosworth. Dem findes der kun 7.145 af. For det var hvad Ford byggede mellem februar 1992 og januar 1996. Eller rettere sagt – på et tidspunkt har der været det antal RS Cosworth.
Et par af dem – hvis ikke flere håndfulde – er med garanti gået til. Men dette, højrestyrede eksemplarer lever altså stadig.
Og det er noget, folk gerne vil betale for. I hvert fald gik budkrigen, da bilen med sine 227 hestekræfter fra en 2-liters, firecylindrede turbo-benizner var på auktion, noget der ligner amok.
54 gange blev der budt store summer for bilen. Men personen, der vandt, endte med at betale 74.800 pund for herlighed. Det er mere end 4 gange bilens oprindelige værdi hos forhandleren i England. I danske kroner svarer det til 644.000 kr.
Til gengæld havde bilen, da den blev solgt, ikke bare status af én af de absolut sidste RS’er nogensinde. Den havde også haft bare tre ejere – hvoraf den seneste havde plejet Ford’en i hele 22 år.
Mange kilometer er det dog ikke blevet til i den tid. 40.999 i alt. Eller 1.640 kilometer om året i løbet af de første 25 leveår.
Bilen ligner da også en museumsgenstand. Men synshistorikken viser, at den stadig er indregistreret. Det betyder dog ikke, at den ser meget asfalt af den grund. Det skal vi bare kigge på de første mange års synsrapporter for konstatere.
PS: Tal fra bilmodel.dk viser, at en fabriksny, venstrestyrede Escort RS Cosworth kostede 586.267 kr. Altså i 1996-priser.
Havde det været i dag, vil det svare til 987.000 kr. Eller næsten 200.000 kr. mere end en helt ny Mustang koster, når afgiften er betalt, i dag.