Det lyder som vild utopi, men den tyske tuner OETTINGER er klar med en bilentusiasts drøm – en racerbil med nummerplader
Hils på Volkswagen Golf VII OETTINGER TCR. Den vilde udgave af en allerede vild fabriksbil. Men hvor Volkswagens egen Golf GTI TCR må ‘nøjes’ med 290 hestekræfter, overhaler Oettinger-Golf’en både fabriksbilen og racerbilens 350 heste på den rå ydelse.
Med firehjulstræk yder OETTINGER TCR, der er baseret på Golf R, 550 hestekræfter og 550 newtonmeter. Med forhjulstræk og en GTI-base er der dog skruet lidt ned for ydelse, her sparker Golf’en 360 heste i asfalten.
Uanset om der er R eller GTI-emblem på kølergrillen, om der er træk på to eller fire hjul, er det fuldbolds racerbiler, vi har med gøre. De har blot nummerpladerne til forskel.
En OETTINGER TCR-konvertering af VW Golf GTI/R koster fra små 10.000 euro. Men så er den trevejs-justerbar Clubsport-undervogn og 19″ fælge med 265/30-dæk også en del af pakken. Det samme er buret og de fuldfede 380 millimeter, ventilerede racing-bremseskiver.
De rå sportsæder, der nu er monteret endnu lavere i bilen, koster til gengæld 2.850 euro. Og det er kun forstolene. For selvfølgelig har en sådan en kraftkarl et bur, der hvor bagsæderne ellers skulle have været.