Renault vil i lighed med en række andre bilmærker ikke lægge alle æg i én kurv, og nu vil mærket i hvert fald i ét årti mere bygge biler med forbrændingsmotorer.
I en overskuelig fremtid – i hvert fald det næste årti – vil Renault stå på to ben. Det betyder, at mærkets kunder får valget mellem fossil- og elbiler.
Det fortæller mærkets direktør Fabrice Cambolive ifølge Automotive News.
Med den nye strategi håber Renault at kunne tilpasse sig et marked, hvor efterspørgslen på elbiler går markant langsommere end forventet.
Udmeldingen fra selve mærket Renault står i skærende kontrast til Renault-gruppens udmelding. Her forudså gruppens direktør Luca de Meo, at gruppen kun vil have elbiler på programmet allerede i 2030.
LÆS OGSÅ: Russiske hackere har lagt Motorstyrelsen ned
Luca de Meo har også for nylig sagt, at en række europæiske bilmærker ud over dem i Renault-gruppen ikke ville protestere, hvis EU holder fast i et forbud mod nye biler med forbrændingsmotorer. Læs mere om det her.
På den anden side har bilkoncernen også sagt, at man ikke ser en verden for sig, hvor fossilbilerne udgør mindre end 40 procent af markedet i 2040.
– For mig handler det ikke kun om at bygge elbiler i 2030. Vi er nødt til at følge tendenser med to meget konkurrencedygtige retninger i vores modelprogram. At stå på begge ben, siger Cambolive.
Renaults beslutning betyder bl.a., at den nye elektriske udgave af en Renault 5 bliver solgt side om side med fossilbilen Renault Clio.
Det franske mærke er dog ikke alene om at finde bakgearet, når det kommer til elbiler. I sidste uge trådte Mercedes også på bremsen. Og hos Toyota nægter man helt at bruge flere penge på elbiler. Læs mere om det her.
Læs flere nyheder fra og om Renault her!