Der er simpelthen ikke kunder nok i elbiler. Så nu lægger endnu et bilmærke målet om kun at bygge elbiler på hylden. Nu er det Volvos søstermærke Zeekr.
Zeekr overrasker på Shanghai Motor Show med flagskibsmodellen 9X. Det er en plug-in hybrid med benzinmotor og verdens længste el-rækkevidde. I hvert fald for den type af SUV’er.
Zeekr har præsenteret en ny model, Zeekr 9X. Bilen er en plug-in hybrid. Den markerer et skifte for mærket, som hidtil kun har satset på rene elbiler.
Zeekr 9X er en stor bil og mærkets nye flagskib med en bemærkelsesværdig lang elektrisk rækkevidde.
Præsentationen fandt sted på Shanghai Motor Show. Her viste Zeekr bilen frem for offentligheden for første gang. Ambitionen er en placering klart øverst i modelprogrammet.
Zeekr 9X er da også en fysisk stor bil. Den har et markant og anderledes design end mærkets øvrige biler. Fronten har et stort, lodret kølergitter. Host, host, Rolls-Royce…
Bilen beskrives af Zeekr selv som “majestætisk, men ikke skræmmende.” Hvad det så end skal betyde.
Det mest opsigtsvækkende er dog bilens drivlinje. Zeekr har hidtil markedsført sig som et rent elbilmærke. 9X er dermed mærkets første bil med en benzinmotor ombord.
Zeekr 9X: Hybridteknologi og lang rækkevidde
Mærket oplyser, at den nye drivlinje skal kombinere flere fordele på én gang. Den skal give fordelene fra både ren eldrift og plug-in hybrid teknologi.
Den elektriske rækkevidde er opgivet til hele 380 kilometer. Det er målt efter den kinesiske kørecyklus (CLTC), som på mange måder er endnu mere misvisende en den europæiske WLTP-standard.
Rækkevidden er væsentligt længere end for mange andre plug-in hybrider på markedet i dag. Når batteriet løber tør for strøm, træder en benzinmotor til. Det er en 2,0-liters motor.
Motoren yder 279 hestekræfter. Dens primære opgave er at generere strøm til batteriet. Bilen fungerer dermed som en ‘omvendt’ hybrid, hvor benzinmotoren har en hjælperolle.
Zeekr 9X udstyres også med avanceret teknologi. Den får bl.a. en lidarsensor som søsterbilen Volvo EX90. Noget som kineserne dog har mere end svært ved at få til at fungere. Læs mere om det her.
Ydeevne, opladning og teknologi i Zeekr 9X
Lidar-sensoren muliggør avancerede førerassistentsystemer. Bilens systemer placerer den på niveau 3 på den såkaldte SAE-skala for selvkørende teknologi. Det betyder, at bilen under specifikke forhold kan køre selv.
Føreren skal dog altid være parat til at overtage styringen med kort varsel. Niveau 3 er et skridt op fra de fleste nuværende systemer på markedet.
Ydeevnen ser også ud til at blive markant. Bilen skulle kunne accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder rent.
Opladning af det store batteri kan ske ved Zeekrs egne ladestandere. Mærket udvikler ladere, der understøtter høj ladeeffekt. Men hvor høj vides endnu ikke.
Det er endnu uklart, om Zeekr 9X vil blive lanceret i Europa. Mærket har ikke meldt noget officielt ud om europæiske planer for denne specifikke model.
Zeekr er dog allerede introduceret på udvalgte markeder i Europa med modellerne 001 og X. Ligesom der er planer om en dansk lancering.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk