Annonce:

Endnu et bilmærke satser på syntetisk brændstof – “Nu skal det prøves”

Med syntetisk brændstof kan der spares millioner af ton co2, lyder vurderingen.

Annonce:

Hvad biler skal køre på i fremtiden, er stadig et af de helt store spørgsmål i bilindustrien. Syntetisk brændstof – det såkaldte e-fuel – kan muligvis være forbrændingsmotorens redning. Og nu gør endnu et bilmærke forsøget.

Faktisk en helt bilkoncern. Stellantis – som bl.a. Opel, Citroen, Chrysler, Alfa Romeo og Jeep hører – fortæller nu, at man nu vil teste det syntetiske brændstof i jagten på en reduktion af koncernens klimaaftryk.

Ikke bare vil det nedbringe co2-forurening. Syntetisk brændstof vil, skriver Stellantis, også kunne hjælpe der hvor infrastrukturen til elbiler ikke er. Eller måske ikke rækker.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Stellantis har allerede udset sig 28 forskellige motortyper – både benzin og diesel-modeller – som skal testes grundigt med det syntetiske brændstof. Brændstoffet kan laves af vedvarende energikilder som sol- og vindkraft.

Eksempelvis har Porsche sat gang i produktionen af syntetisk benzin på en fabrik i Chile. Her bruger man vindkraft til at producere de syntetiske dråber brændstof. Stellantis anslår, at e-fuel vil kunne spare kloden for 400 millioner ton Co2.

Det er en reduktion i klimabelastningen på 90 procent. Altså hvis man udelukkende regner på udledningen fra koncernens egne biler. Stellantis anslår, at 28 millioner af koncernens motorer allerede nu problemfrit kan køre på e-fuel.


Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også