Med syntetisk brændstof kan der spares millioner af ton co2, lyder vurderingen.
Hvad biler skal køre på i fremtiden, er stadig et af de helt store spørgsmål i bilindustrien. Syntetisk brændstof – det såkaldte e-fuel – kan muligvis være forbrændingsmotorens redning. Og nu gør endnu et bilmærke forsøget.
Faktisk en helt bilkoncern. Stellantis – som bl.a. Opel, Citroen, Chrysler, Alfa Romeo og Jeep hører – fortæller nu, at man nu vil teste det syntetiske brændstof i jagten på en reduktion af koncernens klimaaftryk.
Ikke bare vil det nedbringe co2-forurening. Syntetisk brændstof vil, skriver Stellantis, også kunne hjælpe der hvor infrastrukturen til elbiler ikke er. Eller måske ikke rækker.
Stellantis har allerede udset sig 28 forskellige motortyper – både benzin og diesel-modeller – som skal testes grundigt med det syntetiske brændstof. Brændstoffet kan laves af vedvarende energikilder som sol- og vindkraft.
Eksempelvis har Porsche sat gang i produktionen af syntetisk benzin på en fabrik i Chile. Her bruger man vindkraft til at producere de syntetiske dråber brændstof. Stellantis anslår, at e-fuel vil kunne spare kloden for 400 millioner ton Co2.
Det er en reduktion i klimabelastningen på 90 procent. Altså hvis man udelukkende regner på udledningen fra koncernens egne biler. Stellantis anslår, at 28 millioner af koncernens motorer allerede nu problemfrit kan køre på e-fuel.