Mitsubishi har et kæmpe lager af biler i USA. Men når det er tømt, forventes priserne at stige. Japanerne har nemlig stoppet alt eksport til USA.
Det japanske bilmærke Mitsubishi sætter alle forsendelser til USA på pause på grund Trumps tariffer. Rabatter på eksisterende biler skæres ned, selvom forhandlerne har biler nok på lager til i hvert fald 100 dage.
Mitsubishi har nu stoppet leveringen af biler til USA. Det sker som reaktion på Trumps 25 procents told på importerede biler. Det japanske mærke frygter konsekvenserne for blandt andet Outlander-modellen.
Alle Mitsubishi-biler solgt i USA bygges i Japan. Det gør mærket særligt udsat for de nye importtariffer.
En talsmand fra Mitsubishi har over for Automotive News kommenteret på situationen.
– Vi holder biler tilbage i havnen, indtil vi har mere klarhed over toldsatserne.
Talsmanden tilføjer dog, at der er tilstrækkeligt lager hos forhandlerne lige nu. Kundernes valgmuligheder påvirkes derfor ikke umiddelbart.
Ifølge Autonews har forhandlerne 20.245 biler på lager i USA. Det svarer til et lager, der kan dække salget i næsten 100 dage.
Trump-told rammer flere bilmærker
Mitsubishi er ikke alene om at reagere på Trumps tariffer. Flere andre udenlandske bilproducenter har også sat forsendelser til USA på pause.
Listen inkluderer mærker som Lotus og Jaguar-Land Rover. Også Volkswagen og Audi holder skibe og biltransporter tilbage fra havnene.
Volvo gik endda et skridt videre for nylig. De har helt stoppet salget af modellen S90 i USA som følge af situationen.
Priserne på de biler, der allerede er hos forhandlerne, påvirkes ikke direkte af tarifferne. Men Mitsubishi forbereder sig på uundgåelige prisstigninger senere.
Mærket har skåret i tilskud til deres mest solgte bil, Outlander. Kunder får nu kun et kontant tilskud på cirka 7.000 danske kroner mod tidligere cirka 10.500 kroner.
Usikker fremtid for Mitsubishi i USA
Samtidig er finansieringsomkostningerne for kvalificerede købere steget. Renten er hævet fra 2,99 procent til 4,99 procent.
Den nye situation med tariffer kommer på et svært tidspunkt for Mitsubishi. Mærket har i forvejen kæmpet på det amerikanske marked.
I 2024 solgte Mitsubishi kun 109.843 biler i USA. Det er et relativt lavt tal for det store marked. Herhjemme blev det – uden sammenligning i øvrigt – til 198 biler. Eller bare 0,1 procent af markedet.
Tilbage i USA forlyder det, at flere forhandlere allerede har mistet troen på mærket. Mange fokuserer i stedet mere på salg af brugte biler.
Bilproducenterne har endnu ikke meldt ud, hvornår de forventer at genoptage forsendelserne. De afventer mere klarhed omkring tarifferne fra Trump-regeringen.
Det er sandsynligt, at de håber på, at tolden bliver droppet eller i det mindste sat ned. Men den mulighed virker mindre og mindre sandsynlig for hver dag der går.
Alt tyder på en usikker fremtid for importbiler i USA. Den kan byde på højere bilpriser og faldende salgstal på det amerikanske marked.
Selvom situationen i USA er usikker, har Mitsubishi en lang historie med populære biler, også i Danmark. Du kan læse mere, om hvordan Mitsubishi i panik solgte hele sin samling af sjældne biler, fordi en importør troede, at alt var slut lige her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk