Tjekkiet hæver fra i år fartgrænsen på motorvejen til 150 km/t. Holland giver den knap så meget gas og tillader igen 130 km/t.
Holland har hævet den tilladte fartgrænse på visse motorveje. Nu må bilister køre 130 km/t i dagtimerne på tre specifikke ruter. Det er en ændring fra den tidligere grænse på 100 km/t.
De nye skilte med 130 km/t er allerede sat op. De findes langs den kendte Afsluitdijk. De er også opsat på motorvej A6 mellem Lelystad Noord og Ketelbrug.
Strækningen på A7 mellem Winschoten og den tyske grænse er også omfattet. Her kan bilister nu lovligt køre hurtigere i dagtimerne.
Det skriver Autovisie.
Planerne stopper dog ikke her. Det forventes, at A37 mellem Holsloot og Zwartemeer også får den højere hastighedsgrænse senere.
Siden marts 2020 har den generelle regel ellers været anderledes. Da blev den maksimale fart i dagtimerne sat ned til 100 km/t på de fleste hollandske motorveje.
Minister ser potentialet i højere hastighed
Om aftenen og natten har det dog fortsat været tilladt at køre op til 130 km/t. Den regel er der ikke ændret på med de nye justeringer.
Minister for Infrastruktur og Vandforvaltning, Barry Madlener, ser positivt på udviklingen. Han indikerer, at de nuværende ændringer kun er begyndelsen.
Myndighederne undersøger aktivt flere muligheder. De ser på, om farten kan hæves på andre strækninger rundt om i Holland.
En central udfordring i processen er dog miljøhensyn. Det skal sikres, at man holder sig inden for de fastsatte grænser for kvælstofudledning.
Når den maksimale hastighed øges, stiger kvælstofdepositionen en smule. En stigning fra 100 km/t til 130 km/t har en målbar effekt.
Fartgrænser i Holland og Europa
Det kræver derfor nøje overvejelser fra myndighedernes side. De skal balancere ønsket om højere fart med behovet for at beskytte miljøet.
Holland har dermed nu en mere differentieret tilgang til fartgrænser på motorvejene. Nogle specifikke strækninger tillader højere fart om dagen end det generelle niveau.
De nye hollandske regler markerer en justering af den politik, der blev indført i 2020. Fokus er på udvalgte ruter, hvor en højere hastighed vurderes mulig uden at overskride miljøgrænser.
For bilister betyder det en potentiel tidsbesparelse på de berørte strækninger. Det gælder dog kun i dagtimerne.
Er du interesseret i regler om fartgrænser og potentielle bøder i herhjemme som i udlandet? Du skal vide, at den slags slår hårdt. EU kunne dog ikke blive enige om at indføre en særlig dansk lov i alle lande. Læs mere om det her.
Mens både hollænderne og tjekkerne hæver fartgrænsen på motorvejen diskuteres det herhjemme, om danskerne skal forbydes at køre hurtigere end 90 km/t. Find den og mange andre, spændende historie på Boosted hver dag.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk