Meget tyder på, at Golf R ikke bliver toppen af det nye Golf 8-program.
Vi skal ikke mange år tilbage, før Volkswagen var snuplende tæt på at sætte konceptbilen R400 i produktion. Men så kom dieselgate og lagde den plan i graven.
Men nu… Nu kan der være noget ‘R400’ at finde Golf-programmet alligevel. Fra modelåret 2023 skal den tyske fabrik ifølge de seneste forlydender nemlig være klar med en Golf R+.
En hybridudgave af den to-liters turbobenziner som vi i forvejen kender fra både Golf GTI og R. R+ får formentlig 402 hestekræfter og vil dermed være 72 hestekræfter stærkere end den kommende Golf R med 330 hypper.
LÆS OGSÅ: Genial gut køber Mini Cooper kun for at bygge spil-simulator
Hos WhichCar mener de at vide, at benzinmotoren kommer til at drive forhjulene, mens elmotoren tager sig af den bagerste aksel. En idé Volkswagen allerede legede med i 2017, da de præsenterede konceptet GTI First Decade på verdens største VAG-træf i Østrig, Wörthersee GTI-Treffen.
Den måske kommende Golf R+ er dog ikke fabrikkens første R-hybrid. Den nyligt præsenterede Touareg R har 456 hestekræfter, fordi en 3-liters V6’er arbejder sammen med en pakke af batterier.
Med hensyn til Golf’en peger meget dog på, at vi må vente helt til 2023, før den rammer vejene. Det vil nemlig passe med det første facelift af Golf 8 – sådan nogenlunde.