Nรฅr Oslo Motor Show 2019 รฅbner, bliver det med deltagelse af en BMW med 16 cylindre
En BMW med 16 cylindre? Ja, det findes. Goldfisch hedder den. Og de danske BMW-specialister fra KOED har fรฅet lov at tage den med til dette รฅrs Oslo Motor Show.
Med modelkoden 767iL er bilen baseret pรฅ anden generation af 7 Serien (E32). Et ordentlig brรธd, som BMW udviklede pรฅ i 80`erne, fordi man troede, at Mercedes ogsรฅ var i gang med at udvikle en 16-cylindrede S-Klasse.
Noget 16-cylindrede motorkaplรธb mellem de to tyske bilfabrikker blev det dog aldrig til. Derfor findes kun denne ene 767iL i hele verden. Bilen stod fรฆrdig i 1987, motoren var man kun seks mรฅneder om at udvikle. Og det er altsรฅ den, som gรฆsterne til Oslo Motor Show nu fรฅr lov at se.
LรS OGSร : Sรฅ hidsig har du aldrig set en Ford Fiesta fรธr
Motoren er baseret pรฅ BMWs egen M70-V12, som man gav fire ekstra cylindre. Slagvolumen er pรฅ massive 6,7 liter. Og selvom man lagde motoren i den ekstralange udgave af 7 Serien, var der faktisk ikke plads til hele motoren. Hvorfor BMWs teknikere mรฅtte tage bagagerummet i brug, hvor kรธlesystemet er lagt.
Derfor er Goldfisch ogsรฅ udstyret med de enorme luftindtag pรฅ hver bagskรฆrm og gitter mellem baglygterne. Juleaften 1987 sendte BMW for fรธrste gang den store motor, der fungerer som dobbelte V8ere, pรฅ et rullefelt. Resultatet var 408 hestekrรฆfter og 528 newtonmeter.
Det hele er koblet til en manuel gearkasse med seks trin fra datidens 8 Serie.
Det sender bilen fra 0 til 100 km/t pรฅ prรฆcis seks sekunder og til en topfart pรฅ 280 km/t. Sรฅdan en sag gรฅr vilde fem kilometer pรฅ literen. Men hvor godt den kรธrer, er et andet spรธrgsmรฅl. V16-motoren lรฆgger nemlig hele 72 kilo ekstra over forhjulene.
Sรฅ den vilde prototype er nok noget nรฆsetung.
Oslo Motor Show finder sted i denne weekend 25-27 oktober. Det er danske KOED og norske E30Meet, der i fรฆllesskab udstiller โGoldfischโ, som er udlรฅnt af BMW Welt.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: