Når Oslo Motor Show 2019 åbner, bliver det med deltagelse af en BMW med 16 cylindre
En BMW med 16 cylindre? Ja, det findes. Goldfisch hedder den. Og de danske BMW-specialister fra KOED har fået lov at tage den med til dette års Oslo Motor Show.
Med modelkoden 767iL er bilen baseret på anden generation af 7 Serien (E32). Et ordentlig brød, som BMW udviklede på i 80`erne, fordi man troede, at Mercedes også var i gang med at udvikle en 16-cylindrede S-Klasse.
Noget 16-cylindrede motorkapløb mellem de to tyske bilfabrikker blev det dog aldrig til. Derfor findes kun denne ene 767iL i hele verden. Bilen stod færdig i 1987, motoren var man kun seks måneder om at udvikle. Og det er altså den, som gæsterne til Oslo Motor Show nu får lov at se.
LÆS OGSÅ: Så hidsig har du aldrig set en Ford Fiesta før
Motoren er baseret på BMWs egen M70-V12, som man gav fire ekstra cylindre. Slagvolumen er på massive 6,7 liter. Og selvom man lagde motoren i den ekstralange udgave af 7 Serien, var der faktisk ikke plads til hele motoren. Hvorfor BMWs teknikere måtte tage bagagerummet i brug, hvor kølesystemet er lagt.
Derfor er Goldfisch også udstyret med de enorme luftindtag på hver bagskærm og gitter mellem baglygterne. Juleaften 1987 sendte BMW for første gang den store motor, der fungerer som dobbelte V8ere, på et rullefelt. Resultatet var 408 hestekræfter og 528 newtonmeter.
Det hele er koblet til en manuel gearkasse med seks trin fra datidens 8 Serie.
Det sender bilen fra 0 til 100 km/t på præcis seks sekunder og til en topfart på 280 km/t. Sådan en sag går vilde fem kilometer på literen. Men hvor godt den kører, er et andet spørgsmål. V16-motoren lægger nemlig hele 72 kilo ekstra over forhjulene.
Så den vilde prototype er nok noget næsetung.
Oslo Motor Show finder sted i denne weekend 25-27 oktober. Det er danske KOED og norske E30Meet, der i fællesskab udstiller “Goldfisch”, som er udlånt af BMW Welt.