Bilproduktionen har ikke klaret sig dårligere i 38 år. Ikke siden 1980 er der bygget så få biler i England. Heller ikke selvom flere bilmærker bygger biler i landet.
Bilproduktionen i England er nu på det laveste niveau siden november 1980.
Ifølge de seneste tal fra Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) blev der i november 2024 produceret blot 64.216 biler. Det er et fald på 30,1 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Eller 27.711 færre biler.
Det er niende måned i træk, bilproduktionen i England falder. Branchen peger på flere årsager til tilbagegangen, herunder strategiske produktbeslutninger, ustabile globale markeder og problemer med planlægning. Sidstnævnte skyldes blandt andet, at sidste års produktionstal var unormalt høje på grund af genopretning efter forsyningskædeproblemer i forbindelse efter coronapandemien.
De faldende produktionsniveauer er en del af en bredere tendens i hele industrien. Mange fabrikker har justeret deres produktion som følge af skiftende efterspørgsel og omstilling til nye teknologier. Her spiller et politisk mål, om at elbiler skal være det eneste tilladte, også en rolle. Læs mere om det her.
Det globale bilmarked har været præget af en økonomisk afmatning, der har fået forbrugere til at udsætte bilkøb. Både af de nye og brugte.
Hertil kommer udfordringer med at skaffe mikrochips nok. Noget som fortsat plager bilproduktionen på verdensplan. Selvom disse problemer ikke er nye, er varigheden kommet bag på flere bilmærker.
De britiske bilfabrikker skal også forholde sig bivirkninger af Brexit. Højere omkostninger og mere komplekse logistik har påvirket bilmærkernes eksport.
Eksporten udgjorde i november 78 procent af hele bilproduktionen. Det er faktisk en smule højere end normalt. Men tallet skal også ses i forhold til det lave antal biler.
Planerne om at udfase salget af benzin- og dieselbiler inden 2035 kan også forandrer de engelske bilmærkers forhold ganske betydeligt.
Faktisk mener flere af de bilmærker, der får bygget biler i England, at de ikke vil kunne klare sig uden støtte. Det er især noget Ford siger om elbiler.
Hvorvidt England kan fastholde sin position som en vigtig aktør i den globale bilsektor, afhænger af evnen til at tilpasse sig disse udfordringer. Det mener flere af bilmærkerne også. Faktisk advarer de, om at flere tusinde arbejdspladser kan gå tabt. Læs mere om det her.