Som om alt med Mercedes-stjerne, der har været forbi AMG, ikke er hurtigt nok i forvejen. ER 800 decideret sindssyg.
Normalt vis forbindes Manhart med tunede BMW’er, men den Wuppertal-baserede tuner kan også kæle for andre mærker. Og denne gang har man fået fingerne i en Mercedes-AMG E63 S, hvilket har gjort underværker for ydeevnen. Faktisk er sedanen nu på niveau med flere superbiler.
Manhart ER 800 er navnet. Desværre produceres bilen kun i et meget begrænset antal. Faktisk bygger Manhart bare fem biler. Men det må siges at være den ultimative rival til den ligeledes Manhart-tunet BMW, MH5 800.
En ting er ikke for alle
Manharts seneste supersedan bygges på den foregående E63 S. Altså modellen lige før det nuværende facelift. Ikke at det dog gør noget skidt for ombygningen. For det betyder, at lyden fra den fire-liters twinturbo-V8 ikke kvæles af et benzinpartikel-filter.
Fra fabrikken yder V8’eren i E63 S’eren 612 hestekræfter og 850 newtonmeter. Tal Manhart selvfølgelig ikke kan nøjes med. Derfor har man hævet ydelsen til 809 hestekræfter og 1.070 newtonmeter.
For at få alle kræfterne i asfalten har Manhart beholdt firehjulstrækket og AMG’s ni-trins automatgearkasse. En 300 celles racerkatalysator er en mulighed. Altså hvis du skriver under på, at du vil eksportere bilen ud af Tyskland.
Det er fedt men rasende dyrt
Omvendt er 405 millimeter store keramiske bremseskiver en mulighed for alle kunder. Det samme er 295/25 ZR21-bagdæk. Altså bare for at have lidt at stå fast med.
Prislisten er lang, så vi skal ikke bringe den i sin fulde længde her. Vi nøjes med at konstatere, at alene tuningen løber op i 18.000 euro. Et nyt udstødningssystem flår dig for 8.500 euro og indsugning i kulfiber koster 4.600 euro.
Og så kommer bilens pris fra fabrikken selvfølgelig oveni. AV!