Elbiler er tungere end benzin- og diesel-alternativerne. Derfor slider elbilerne også deres dæk hurtigere. Nogen er dog meget værre end.
En stor britisk undersøgelse blandt 2 millioner bilejere viser, at Tesla Model 3 og Model Y-ejere skifter dæk meget oftere end alle andre elbil-ejere.
Tesla Model 3 topper en ny britisk undersøgelse. I hvert fald når det kommer til dækslid.
Bilen slider dækkene hurtigst i 54 ud af 170 dele af landet. Det viser tal fra dækfirmaet KwikFit baseret på hyppigheden af dækskift.
Undersøgelsen er baseret på data fra to millioner britiske bilejere. De har alle fået skiftet dæk hos KwikFit inden for en periode på 12 måneder. Herefter har firmaet kigget grundigt på de nedslidte dæk.
Analysen viser markante forskelle mellem bilmodellerne. Ejere af visse modeller skal tilsyneladende skifte dæk meget oftere end andre.
Tesla Model 3 er den model, der optræder hyppigst på listen. Den topper som nævnt listen i hele 54 geografiske områder af landet.
Den næste bil på listen er ikke en elbil. Det er en Citroën Berlingo. Den populære varevogn, der også fås som personbil, toppede listen i 24 områder i England.
KwikFit: Resultater af dækundersøgelse
Tesla er dog repræsenteret igen på tredjepladsen i undersøgelsen. Her finder vi Tesla Model Y. Den model ser også ud til at slide dæk relativt hurtigt. Altså når man ser på, hvor ofte ejerne kommer ind med nedslidte dæk.
Model Y toppede listen over hurtigst dækslid i 16 af de undersøgte områder. Det placerer den lige efter Citroën Berlingo og før den fjerde bil på listen.
På fjerdepladsen finder vi en tysk bil. Det er Mercedes CLA. Den model toppede listen i ni britiske områder ifølge KwikFit.
Virksomheden understreger en vigtig detalje ved undersøgelsen. Man har nemlig ikke taget højde for, hvor mange kilometer der er kørt mellem hvert dækskift.
Undersøgelsen ser udelukkende på, hvor ofte ejerne har fået skiftet dæk. Den siger ikke direkte noget om dækslid per kørt kilometer for de enkelte modeller.
Tesla Model 3 og Model Y: Højt dækslid?
Resultaterne mere end antyder altså, at elbilerne tygger sig alamerende hurtigt gennem et sæt dæk. Ejere af visse modeller besøger dækcenteret hyppigere end andre. Det gælder især for Tesla Model 3.
Flere faktorer kan påvirke dækslid generelt. Bilens vægt, motorens moment, kørestil og selve dæktypen spiller en væsentlig rolle for holdbarheden.
Elbiler er ofte tungere end tilsvarende benzin- eller dieselbiler. De har også typisk et højt og øjeblikkeligt drejningsmoment, som kan belaste dækkene.
Det er dog ikke noget, KwikFit-undersøgelsen direkte kommenterer på eller nærmere undersøger årsagen til. Den konstaterer kun hyppigheden af dækskift for de forskellige modeller i datasættet.
For bilejere kan hyppigere dækskift betyde øgede driftsomkostninger. Dæk udgør en væsentlig post i det samlede bilbudget, og det især på elbiler.
Herhjemme viser andre undersøgelser nemlig, at dæk til elbiler ofte er mere end dobbelt så dyre, når de sidder på netop elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk