Tesla kan blive tvunget returnere penge eller udstyre biler med nye computere. For selv i helt nye biler kan chipsættet ikke håndtere FSD, der i Danmark koster 58.000 kr.
Danskere giver hele 58.000 kroner for at få såkaldt FSD – eller fuldt selvkørende egenskaber – i deres Teslaer. Men nu viser det sig, at software-udstyret ikke virker i en række nye biler.
Bilerne er ganske enkelt udstyret med et chipsæt som ikke kan håndtere den avancerede software. Også selvom mange danskere har betalt en mindre formue i håbet om at udstyret på et tidspunkt virker.
Det bekræfter Teslas administerende direktør Elon Musk.
– Der er en vis risiko for, at HW3 ikke når det sikkerhedsniveau, der tillader uovervåget FSD, lyder det fra direktøren.
Tesla har opkrævet 58.300 kr. fra kunderne for muligheden for fuldt selvkørende funktionalitet (FSD), men nu kan virksomheden muligvis ikke garantere, at dette vil fungere på ældre hardware.
LÆS OGSÅ: Svensk politi vil kopiere Danmarks høje fartbøder
Men nu viser det sig, at Tesla i år har solgt biler med HW3-computeren og ældre kameraer – også i lande som Danmark – selvom den nyere HW4-hardware begyndte at blive leveret i nogle modeller i år.
Denne nyere version har både hurtigere processorkraft og kameraer med højere opløsning, som kan være nødvendige for at opnå en fuldt selvkørende funktionalitet.
Tesla-chefen Elon Musk indrømmede under virksomhedens seneste indtjeningsopkald, at HW3-hardware måske ikke vil kunne understøtte FSD fuldt ud.
– Vi er ikke 100 procent sikre. HW4 har flere gange så stor kapacitet som HW3. Det er nemmere at få tingene til at fungere på HW4, og det kræver en masse kræfter at presse det ind i HW3.
– Der er en vis chance for, at HW3 ikke når det sikkerhedsniveau, der tillader uovervåget FSD, lød det fra Musk.
Ombygningen af en bil med HW3 til HW4 kan desuden være teknisk udfordrende og meget dyr for Tesla, hvis virksomheden ønsker at opfylde sine løfter om FSD.
Alternativt kan Tesla blive tvunget til at refundere kunderne de 58.000 kr., som mange har betalt for det fuldt selvkørende system. Musk har tidligere udtalt, at HW3-ejere dog vil blive kompenseret på en eller anden måde.
– Vi vil tage os af dem, der har HW3. Gør det rigtige for dine kunder, og kunderne vil gøre det rigtige for dig, skriver Musk på Twitter – det nuværende X.
Den nye HW4-hardware byder på forbedringer som kameraer med over dobbelt så høj opløsning og bedre ydeevne i mørke, samt en processor med 3-5 gange højere beregningshastighed.
Tesla specificerer ikke, hvilken hardware der er installeret i den enkelte bil, men kunder i Europa begyndte at modtage HW4-systemet i foråret 2024. Imidlertid har Tesla i år også solgt modeller fra tidligere lagerbeholdning med ældre hardware.
Guide: Sådan tjekker du, om din Tesla har HW4-computeren
Hvis din bil er produceret i 2024 og har røde kameralinser foran, er det sandsynligt, at bilen er udstyret med HW4.
Derudover bør sidekameraerne også have rødlige linser. En alternativ metode er at undersøge bilens skærm for oplysninger om hardwareversionen, men denne information kan være svær at finde.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!