Det vil både give kortere rejsetid og færre trafikulykker, hvis bilister forbyder at køre over 30 km/t og el-løbehjul kun køre 20 km/t.
NGO’en European Road Safety Council (ETSC) opfordrer EU til at forbyde hastigheder over 30 km/t i byområder, hvor bilister deler vejbanen med cyklister.
Formålet med forslaget er at forbedre trafiksikkerheden og reducere antallet af ulykker i tættere befolkede områder. Ifølge ETSC kan lavere hastighedsgrænser også føre til en mere glidende trafikafvikling.
ETSC anbefaler, at basishastigheden for elektriske scootere sænkes til 20 km/t og for andre motoriserede køretøjer til 30 km/t.
Samtidig foreslår de at hæve aldersgrænsen for brug af elektriske scootere til 16 år. Om de foreslåede hastighedsgrænser skriver forskerne George Yannis og Eva Michelaraki:
– Der er en myte om, at en hastighedsgrænse på 30 km/t ville føre til øget trafikpropper og øgede omkostninger. Det er ikke understøttet af forskningen, lyder det.
De henviser blandt andet til erfaringer fra Schweiz, hvor lavere hastigheder har medført færre trafikpropper og kortere rejsetider.
Wales har også indført en lavere hastighedsgrænse på 20 mph (cirka 32 km/t) som standard i alle byområder, hvilket har ført til færre ulykker og reduceret antallet af bilskader med 20 procent.
I flere EU-lande er der allerede lignende initiativer. Danmark har for eksempel en hastighedsgrænse på 20 km/t for elektriske scootere. Mens Østrig har vedtaget en lov, der giver byer bedre mulighed for at sænke hastigheden til 30 km/t.
ETSC ønsker, at alle EU-lande implementerer tilsvarende forbud og indfører sanktioner for manipulation af hastighedsbegrænsere.
Derudover lægger ETSC vægt på øgede sikkerhedskrav til elektriske køretøjer, herunder bedre bremseevne, begrænset acceleration og krav om horn samt for- og baglygter.
De ønsker også, at EU indfører krav om automatisk nødbremsesystem for elcykler, inspireret af reglerne for personbiler og tungere køretøjer.
I nogle lande som Norge og Finland er der allerede rapporteret om færre skader efter indførelse af strengere regler for elektriske køretøjer, herunder begrænsninger af deres hastighed om natten.