EU-kommissionen ser egentlig den danske lov som en hindring. Det er EU-domstolen dog ikke enig i.
Selv internt i EU kan der være uenighed. EU-kommissionen mener eksempelvis, at Danmarks forbud mod, at lastbiler må holde mere end 25 timer på rastepladser, er forkert.
Derfor er sagen endt hos EU-domstolen. Men her kan man ikke se problemet med det danske forbud.
Det skriver Ritzau.
EU-domstolen ser parkeringsforbudet, som en problem for at især udenlandske chauffører kan afholde deres lovbestemte 45 timers hvil i løbet af en arbejdsuge.
LÆS OGSÅ: 10 år efter tragisk ulykke: “Der er intet håb for Michael Schumacher”
Men det ser EU-domstolens generaladvokat ikke som noget problem. Det danske forbud forsvares med, at der findes ‘meget billige private parkeringspladser i Danmark”.
Her må chaufførerne godt holde. Hvis de altså betaler for det. Derfor er forbudet mod lange hvil på rastepladser, som blev vedtaget i forbindelse med finansloven fra 2018, ingen hindring for chaufførerne, siger generaladvokaten.
Da reglen blev indført i 2018 sagde den daværende VLAK-regering, at man med forbuddet ville forhindre ulovlige og farlige parkeringer på de danske rastepladser.