Bilindustrien ser ud til at trække sig bedst ud af armlægningen om nye emissionskrav med EU.
Oprindelig lagde EU-systemet op til at kvæle forbrændingsmotoren med de kommende Euro 7-krav til alle nye biler i Europa.
Men så stillede Tyskland og seks andre EU-lande sig på bagbenene, og forlangte at syntetisk benzin også skal være lovligt efter 2035.
Og nu ser det ud til, at EU trækker endnu mere ud af forhandlingerne om de kommende emissionskrav.
Det skriver den britiske avis the Guardian.
LÆS OGSÅ: Nu får Kevin Magnussen hjælp fra uventet kant
Ifølge avisen har bilindustrien haft held med at ‘presse’ EU til en Euro 7-norm, der i det store hele ligner den nuværende Euro 6-norm.
Det betyder, at bilmærkerne ikke skal bygge forbrændingsmotorer med lavere grænseværdier for NOx-partikler. Ligesom de test, biler skal igennem for at blive typegodkendt, forbliver de samme.
EU får dog indført grænseværdier for partikelforurening fra dæk og bremser. Hvilket aldrig har været en del af regelsættet før.
At EU nu træder på bremsen skyldes flere bilbossers bekymring for omkostningerne i forbindelse med strenge Euro 7-krav.
Tilbage i november sidste år sagde Volkswagens øverste direktør eksempelvis, at strengere emissionskrav vil gøre visse bilmodeller op mod 38.000 kr. dyrere. Og det uden afgifter.