Tyskland og EU er blevet enige, om at syntetisk benzin ogsรฅ skal vรฆre tilladt efter 2035, siger transportkommissรฆr.
Endnu er intet officielt nedfรฆldet pรฅ papir. Men ifรธlge EU-Kommissionens miljรธkommissรฆr Frans Timmermans er den god nok. EU og Tyskland er nรฅet til enighed, om at syntetisk benzin โ det sรฅkaldte e-fuel โ ogsรฅ skal vรฆre tilladt efter 2035.
For sent som to uger siden lagde EU ellers op til, at alle fossile brรฆndstoffer skulle vรฆre forbudt i nye personbiler fra netop 2035. Altsรฅ lige indtil Tyskland og 6 andre EU-lande trรฅdte pรฅ bremsen.
LรS OGSร : Ikonisk bilprogram sรฆttes pรฅ pause
โ Vi har indgรฅet en aftale med Tyskland om den fremtidige brug af e-brรฆndstof, skriver miljรธkommissรฆren pรฅ Twitter lรธrdag.
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
โ Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
Frans Timmermans skriver videre, at man i EU-systemet nu vil arbejde videre for at fรฅ vedtaget nye Co2-standarder. Men at EU med den nye aftale ogsรฅ forbliver โteknologi-neutralโ, nรฅr det kommer til transportsektoren.
Det har bl.a. vรฆret fremme, at EU, for at gรฅ med pรฅ tyskerne krav, forlanger, at nye fossilbiler efter 2035 skal have en anordning monteret, der forhindrer dem i at kรธre pรฅ andet end e-fuel.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk