EU har vedtaget, at der skal lægges op mod den firedobbelte told på alle elbiler der bygges i Kina og hentes hertil. Reglerne træder i kraft i denne uge.
EU har besluttet at pålægge en markant højere straftold på elbiler produceret i Kina, med toldsatser, der kan nå op til 45,3 procent ved import til EU-lande. Denne beslutning om forhøjede toldsatser på det der også kaldes “kinabiler” blev vedtaget af EU-Kommissionen tirsdag.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Tidligere lå toldsatsen på kinesiske elbiler i EU på ti procent. Efter en grundig undersøgelse af kinesisk statsstøtte tidligere i oktober besluttede EU-landene dog at tilføje op til 35,3 procent ekstra told. Denne ændring er nu blevet formelt godkendt ifølge en højtstående embedsmand i EU, som har udtalt sig til Reuters.
Toldsatserne varierer afhængigt af bilmærket. For eksempel bliver Tesla pålagt en ekstra told på 7,8 procent, mens den SAIC-koncernen, som bl.a. ejer MG, står over for en stigning på hele 35,3 procent. Altså oveni de 10 procent, mærket allerede betaler.
Formålet med disse ændringer er at skabe mere lige vilkår for europæiske bilproducenter, som ifølge EU-Kommissionen er presset af de kinesiske producenters prissætning.
LÆS OGSÅ: Taber 234.000 kr. pr. bil – ansatte får kraniebrud
Undersøgelsen af kinesisk statsstøtte, som EU-Kommissionen gennemførte i foråret, konkluderede, at Kina yder urimelig statsstøtte til egne bilproducenter. EU mener, at denne statsstøtte fører til markedsforvridning og kan skade de europæiske bilproducenters konkurrenceevne, hvorfor den ekstra told nu implementeres.
Denne tilgang er ikke unik for EU; USA og Canada har tidligere indført lignende toldsatser mod kinesiske bilproducenter. Tyskland, som er EU’s største økonomi og ledende bilproducent, har dog udtrykt bekymring over de forhøjede toldsatser.
Den tyske forbundskansler, Olaf Scholz, har påpeget, at en sådan politik kan føre til gengældelsestold fra Kina mod tyske bilprodukter, hvilket kan skabe nye handelskonflikter.
Den kinesiske regering har reageret skarpt og kalder EU’s politik for “protektionistisk” samt skadelig for de diplomatiske forbindelser mellem EU og Kina.
Ifølge EU-Kommissionen har kinesiske elbilproducenter i øjeblikket omkring otte procent af elbilmarkedet i EU, hvilket er en stigning fra mindre end én procent i 2019. Priserne på kinesisk producerede elbiler ligger generelt omkring 20 procent lavere end deres europæiske konkurrenter.
De nye toldsatser forventes at træde i kraft i løbet af denne uge, enten onsdag eller torsdag, og skal fremover regulere importen af kinesiske elbiler til EU-markedet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!