Der er næsten ingen vej uden om. Alle nye biler skal fra 7. juli 2024 leve op til række krav, der betyder lovpligtigt standardudstyr
Fra 7. juli 2024 kan næsten ingen biler slippe uden om EU’s krav til standardudstyr. I hvert fald ikke hvis de er ny.
Der er dog ganske få undtagelser. Eksempelvis er overlever Porsche Cayman GT4 kun i EU, fordi den bygges i så få eksemplarer, at den ikke skal leve op til de nye krav. De øvrige Cayman-modeller udgår. Læs mere om det her.
Biler, der er bygget før 7. juli og eksempelvis står på lager ude hos importørerne i de forskellige lande, skal heller bygges om for at leve op til det nye regelsæt.
Selv i et land som Norge, som ellers ikke er med i EU, har valgt at følge de samme sikkerhedskrav til alle nye biler. Her taler man dog om en fritagelsesperiode på højst et år. Og der skal søges dispensation for reglerne for hver lagerbil.
LÆS OGSÅ: Polestar kom ud af 2023 med et underskud på 10 millarder kroner
Men tilbage til de nye krav. Et af dem har Boosted allerede omtalt før. Nemlig overvågning form af en såkaldt ‘black box’. Udstyret, der sladrer sekunderne umiddelbart før en ulykke, kan ikke slås fra. Men der er mere, hvor det kommer fra.
Her er de nye krav til standardudstyret i personbiler, varevogne, busser og lastbiler:q
For alle køretøjer:
- Intelligent hastighedsadvarsel – også kendt som hastighedsbegrænseren ISA
- Bakkamera eller baksensor
- Opmærksomhedssensor – som hyler op hvis bilisten er uopmærksom
- Nødstopsignal.
- Cybersikkerhedscertificering
Derudover skal alle biler og varevogne have:
- Vejbane-assistent
- Avanceret nødbremse.
- Event Data Recorder – også kendt som ” black box “.
Og alle busser og lastbiler skal have:
- Alarmsystemer der forhindrer kollisioner med fodgængere og cyklister.
- Dæktryksmåler