Den genvalgte formand for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, vil stadig forbyde forbrændingsmotoren i 2035. Det skal dog være med smuthuller.
Forbrændingsmotoren skal ingen steder. Heller ikke selvom den på papiret bliver forbudt i EU om 11 år.
Den genvalgte formand for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, vil nemlig gennemhulle forbuddet på forhånd. Bl.a. ved at tillade brugen af syntetiske brændstoffer også efter 2035.
Det skriver Automobilwoche.
– Jeg glæder mig over, at den nye kommission vil revidere forbuddet mod forbrændingsmotorer, siger Manfred Weber, der er formand for centrum-højre EPP-alliancen, til mediet.
LÆS OGSÅ: Aktivister får 5 års fængsel for at spærre motorveje
EU besluttede i 2023, at det i 2035 skal være forbudt med nye forbrændingsmotorer. Lige siden har det været diskuteret, om forbuddet skulle være uden tolerancer, mens andre vil have det ophævet fuldstændigt.
Inden hun blev genvalgt, slog Ursula von der Leyen dog et slag for visse undtagelser til forbuddet mod benzin- og dieselbilerne.
Næste skridt er en lovændring, så nye biler med forbrændingsmotor ikke bliver forbudt, hvis de kan køre på syntetiske brændstoffer. Men det er der nu ingen fare for.
Altså, at det skulle være et problem for bilerne. Stellantis-koncernen har eksempelvis sagt, at man allerede har bygget 28 millioner biler, som uden problemer kan køre på syntetisk benzin og diesel.
Det helt store problem med det syntetiske brændstof er prisen. På nuværende tidspunkt produceres det i så lille en skala, at det er hamrende dyrt pr. liter.
Efterspørgslen kan dog alligevel stige markant inden alt for længe. Allerede i 2027 begynder EU at indføre CO2-kvoter. Noget der gør benzin- og dieselprisen markant højere. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her