Der er ikke noget i vejen for, at Stockholm forbyder alle benzin- og dieselbiler i store dele af byen. I hvert fald ikke ifølge EU.
EU har nu set på, om det er i strid med princippet om den fri bevægelighed i medlemslandene, når Sveriges hovedstad Stockholm forbyder diesel- og benzinbiler i store dele af byen.
Og for ejerne af disse biler er resultatet det samme som dårligt nyt. For Stockholm må ifølge EU’s regler gerne forbyde diesel- og benzinbilerne.
Det skriver Vi Bilägare.
– Det betyder, at indførelsen af miljøzonen fortsætter som planlagt. Natten til nytårsaften 2024 vil Stockholm være den første by i verden der udelukker benzin- og dieselbiler fra en del af byen på den måde, hævder Lars Strömgren, der er trafikrådmand i Stockholm.
LÆS OGSÅ: Familie vil sælge en af verdens mest berømte racerbaner
Forbuddet rammer dog ikke kun privatpersoner. Taxaer og erhvervskøretøjer må heller ikke befinde sig i den del af Stockholm, der lige om lidt bliver forbudt for biler med forbrændingsmotor.
Politibiler og ambulancer er dog ikke omfattet af forbuddet, ligesom bystyret i Stockholm heller ikke kan smide biler med parkeringstilladelse og handicapbiler ud af byen.
Og faktisk må biler med forbrændingsmotor stadig gerne køre rundt i den nye miljøzone, som svenskerne kalder ‘klasse 3’. Men det kræver, at der er tale om hybridbiler, som lever op til EU’s emissionsnorm Euro6.
Herhjemme har samtlige kommuner fået lov til at indføre til at indføre én såkaldt nulemissionszone pr. by efter en ny flertalsaftale på Christansborg. En by har dog allerede meldt ud, at man vil gå meget længere end det. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!