Annonce:

EU indfører straftold på kinesiske biler – her er satserne

Fra 17,4 til 38,1 procent. Så vidt spænder EU’s nye straftold på kinesiske biler. Værst går det ud over SAIC som bl.a. bygger MG.

De kinesiske elbilmærker har i årevis fået ulovlig statsstøtte fra det kommunistiske diktatur.

En statsstøtte der har holdt priserne på bilerne kunstigt nede og derfor er ulovlig. I hvert fald i EU-systemets øjne.

Nu er vi på den anden side af parlamentsvalget, og så føler EU, at man godt kan tillade sig at slå igen med straftold. Det er ikke så strengt som amerikanernes 100 procent. Men nogle bilmærker vil kunne bestemt kunne mærke den øgede told.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

EU jonglerer med toldstatserne, som er lagt efter hvor meget de enkelte kinamærker har noget produktionsmæssigt med Europa at gøre.

LÆS OGSÅ: Disse elbiler er totalt forsvundet – hvor blev de af?

Det oplyser EU i en pressemeddelelse.

Det er disse tre bilkoncerner der foreløbig rammes af toldstatserne:

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:
  • BYD: 17,4 pct.
  • Geely: Volvo, Polestar, Zeekr m.fl.: 20 pct.
  • SAIC: MG, Maxus m.fl.: 38,1 pct.

Derudover vil alle kinesiske mærker, som ikke har samarbejdet med EU-systemet, blive pålagt den absolut højeste sats. Altså 38,1 procent.

De nye toldsatser skal lægges oveni de 10 procent, som de kinesiske bilmærker allerede skal aflevere for at sælge biler på det europæiske marked.

Men der er umiddelbart ikke noget om, at EU også vil straffe bilmærkerne med tilbagevirkende kraft. Noget der ellers flere gange har været forlydender om.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Kineserne har flere gange udtrykt vrede over den varslede straftold, som altså nu er en realitet. Så sent som tidligere i denne uge kom det dog frem, at Volvo ‘flygter’ tilbage til Europa netop på grund af frygten for straftold. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler