Allerede til januar – altså om bare nogle dage – vil EU indlede kriseforhandlinger med den pressede, europæiske bilindustri, oplyser kommissionsformand Ursula von der Leyen.
EU indleder allerede i januar kriseforhandlinger med den europæiske bilindustri.
Formålet er at finde løsninger på de udfordringer, branchen står over for, og som allerede har ført til omfattende fyringsrunder og fabrikslukninger.
Det skriver EU News.
Kommissionen planlægger at starte en “strategisk bildialog” med repræsentanter fra bilindustrien for at drøfte mulige tiltag og hurtigt implementere løsninger.
Et af emnerne under kriseforhandlingerne kan være oprettelsen af en fond til støtte for bilindustrien. Derudover vil EU bilmærkerne til at forholde sig til, hvordan de skærer yderligere af deres CO2-udledning.
Bilindustrien er en kilde til europæisk stolthed og er afgørende for Europas velstand. Den fremmer innovation, støtter millioner af job og er den største private investor i forskning og udvikling, siger kommissionsformand Ursula von der Leyen.
Udover CO2-reduktion vil kriseforhandlingerne også fokusere på kunstig intelligens og selvkørende biler. Både fagforeninger og underleverandører til bilindustrien vil deltage i krisemødet med EU-toppen.
Kriseforhandlingerne indledes dog allerede for sent. Audi har besluttet sig for at lukke mærkets eneste belgiske fabrik til februar. Dermed udgår Q8 e-tron, og det efterlader Belgien med én eneste bilfabrik. Nemlig den uden for Gent som ejes af kinesiske Volvo.
I Tyskland har Volkswagens ledelse ligeledes varslet, at det er nødvendigt at lukke fabrikker. Direktør Thomas Schäfer vil heller ikke udelukke, at fyringer kan komme på tale.
Fyringer er man til gengæld allerede i gang med hos Ford i netop Tyskland. Mærket, der tidligere meddelte, at produktionen af elbilerne Capri og Explorer bremses kraftigt op, planlægger at nedlægge hele afdelinger. Læs mere om det her.
Også underleverandørerne har det svært. Senest har Brose, der bl.a. bygger elektriske rudehejs, meddelt, at yderligere 750 ansatte mister jobbet. Nyheden kommer kun ganske få måneder efter, at det stod klart, at 950 andre af virksomhedens folk skal fyres.