Annonce:

EU klar med mega millionbøde til Volkswagen – igen!

Der mangler 0,5 gram i det store Co2-regnskab fra Wolfsburg. 

Annonce:

Volkswagen har skåret sin Co2-udledning i Europa ned. Sådan cirka med 20 procent. Nu udleder hele flåden på tværs af mærker i VAG-koncernen 99,8 gram Co2 pr. kilometer.

Det er bare ikke godt nok. I hvert fald ikke hvis man spørger i EU. Tyskerne mangler 0,5 gram for at leve op til de nuværende reglerne på området. Og den slags koster, også selvom Volkswagen gerne vil skyde skylden på den verdensomspændende corona-pandemi.

Forventer ‘en meget lav millionbøde’
I alt forventer Volkswagen ifølge topchef Herbert Diess at blive mødt med en bøde ‘der skal opgøres i de meget lave trecifrede milliontal’. Altså i euro.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bøden, Volkswagen må æde, forventes at være på omkring 100 millioner i EU-valutaen. Godt 745 millioner danske kroner.

Det lyder som voldsomt mange penge. Men det er faktisk peanuts, i forhold til hvad Volkswagen tidligere har måttet hoste op med. I 2017 indgik fabrikken forlig med den amerikanske stat i den såkaldte ‘diesel gate’-sag.

Det kostede tyskerne 4,3 millarder dollars. Eller godt 30 millarder danske kroner.


Kunne have været markant højere
Hos konkurrenterne kender man også til bødestraffe. Men hos både BMW og Mercedes nåede man det fastsatte Co2-mål for 2020. Det skyldes blandt andet, at begge fabrikker oplevede en fremgang i salget af elbiler.

For VW havde bøden højst sandsynlig været endnu større, hvis man ikke havde ‘sprunget rundt om reglerne’ ved at betale blandt andre Tesla, som kun producerer elbiler, for nogle af amerikanernes Co2-kvoter.

Tricket, hvor bilfabrikker og producenter ‘går sammen’, kaldes ‘CO2-pooling’ og er fuldt ud lovligt. Og Volkswagen er bestemt ikke den eneste producent, der har benyttet sig af det-

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Blandt andet har krumspringet reddet Fiat-Chrysler (nu sammenlagt med PSA-koncernen i Stellantis, red.) fra klækkelige bødeforlæg.

Et anden finte i EU’s Co2-regler, er, at modellerne, som udleder mest Co2, ikke tæller med i det samlede regnskab. Den undtagelse gjaldt dog kun i 2020, skriver FDM.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også