Annonce:

EU-lande enige: Her er de nye kørekort-regler

Der er kommet nye kørekort-regler. Efter lange forhandlinger med medlemslandene må EU dog opgive at hæve aldersgrænsen særskilt for Sverige.

Efter lange forhandlinger med medlemslandene er EU-landene blevet enige om nye regler på kørekortområdet. Det betyder også nye kørekort-regler her i Danmark.

Noget der ellers ikke er rørt ved siden 2006. En af forslagene var at forbyde 15-årige at køre de såkaldte A-traktorer i Sverige. Men det må EU nu droppe igen.

Det skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom aldersgrænsen ikke bliver hævet, så gør fartgrænsen det. Fremover skal Sverige nemlig tillade, at A-traktorerne må køre 45 km/t.

Derudover er EU-landene blevet enige om at gøre kørekortet tilgængeligt via en smartphone-app. Noget som Sverige ellers modsatte sig. Læs mere om det her.

Her er de nye kørekort-regler i hele EU

Medlemslandene er også blevet enige om, at alle nye bilister som minimum skal have en prøvetid på to år. Altså en periode, hvor de lettere kan få kørekortet taget fra dem igen.

Sådan er det eksempelvis allerede i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Noget EU-landene til gengæld ikke kunne blive enige om, var og er en promillegrænse. I aftaleteksten står der dog, at ‘man skal arbejde hen imod en nultolerance for både sprit- og narkokørsel’.

I dag er promillegrænsen 0,5 i Danmark. Den har dog været helt oppe på 0,8, hvilket den stadig er i England, som dog har meldt sig ud af EU.

EU-landene kunne heller ikke blive enige om at indføre et generelt forbud mod vanvidskørsel. Altså regler som vi har i Danmark, hvor man mister både kørekortet og bilen. Dog skal det nu være muligt at køre videre i et andet EU-land, hvis først man er frakendt kørekortet et andet sted.


Ligesom man skal i fængsel for eksempelvis at køre mere end 200 km/t på motorvejen.

EU-landene kunne dog godt blive enige om at sænke aldersgrænsen for, hvornår man kan tage kørekort til stor lastbil, altså kategori C. I dag er den 21 år. EU havde ønsket sig, at grænsen blev sat ned til 17 år.

Særligt fordi der ifølge EU er mangel på chauffører i hele unionen. Kompromisset blev en aldersgrænse på 18 år. Noget som vi i Danmark allerede tillader. Men så er det til det, der kaldes lille lastbil.

De nye regler gælder tidligst i 2026, men før det skal aftalerne på kørekortområdet igennem en afstemning i EU-Parlamentet og EU’s Ministerråd.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også