Det ligger fast, at EU indfører straftold på kinesiske elbiler. Internt kan medlemslandene bare ikke blive enige om den.
I denne uge indførte EU en straftold på kinesiske biler. De 27 EU-lande kan bare ikke blive enige om, hvad der er det rigtige at gøre.
EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen har allerede sagt, hvad hun mener om de kinesiske elbiler. Nemlig at de er en trussel mod Europas egen bilindustri, fordi det kommunistiske diktatur ulovligt holder hånden under landet bilindustri med statsstøtte.
Men i EU-parlamentet er der en splittet stemning. Tolv medlemslande stemte for en straftold på kinabilerne, mens fire lande stemte imod. 11 lande undlod helt at stemme. Heriblandt Finland, Sverige og Tyskland.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Haas bekræfter: Kevin Magnussen forlader holdet
Den afstemning, der har fundet sted, er dog ikke bindende. Og landene kan altså frit skifte mening. Den midlertidige told på op til 37,6 procent kan dog falde til jorden allerede til oktober.
Her skal EU-landene nemlig stemme om en mere permanent straftoldstats. Tysk bilindustri har allerede advaret mod indførslen af tolden. Primært fordi bilmærkerne er bange for konsekvenserne i Kina, hvor de henter stor dele af deres salg.
Straftolden er omvendt allerede begyndt at sætte sig på bilpriserne. Også herhjemme. Tesla har eksempelvis hævet prisen på Model 3, fordi den model, som hentes til Europa.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her