EU-Parlamentet og de 27 medlemslande er blevet enige om at forbyde nye diesel- og benzinbiler.
Så gik den ikke længere. I 2035 skal den sidste nye dieselbil være solgt i EU. Det samme gælder benzinbilerne.
Det blev EU-Parlamentet og de 27 medlemslande enige om fredag i denne uge. Enlige stente EU-Parlamentet for forslaget om et forbud i sommer. Men det er altså først nu, at det er endeligt godkendt.
– Denne aftale er gode nyheder for bilister. Biler, som ikke udleder CO2;, vil blive billigere, og det vil gøre dem nemmere at få råd til og adgang til, siger EU-Parlamentets hovedforhandler Jan Huitema.
LÆS OGSÅ: Så skete det: Nu producerer Porsche syntetisk benzin
I aftalen står der, at nye dieselbil, benzin og hybridbiler i 2030 skal udlede 55 procent mindre Co2, end de gør i dag. Og i 2035 skal det altså være helt slut. Mindre bilfabrikker får ét år mere at løbe på.
EU skal dog komme med et forslag til, hvordan biler, som kører på Co2-neutralt brændstof – som syntetisk benzin – skal kunne sælges efter 2035.
Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om et totalforbud mod fossilbiler i 2035 eller senere. Den nye lov rammer udelukkende nye biler.