Annonce:

EU-lov vil skrotte veteranbiler der ikke består syn

Med det såkaldte ELV (End of Life Vehicle)-direktiv lægger EU op til, at veteranbiler, der ikke består et almindeligt syn, skal skrottes. Foreninger er rasende.

Annonce:

Svenskerne mener, at EU lægger op til at skrotte veteranbiler, der ikke kan bestå et obligatorisk syn.

Det er i hvert fald sådan, at flere bilklubber udlægger af et forslag fra Europa-Kommissionen om håndtering af udrangerede køretøjer, også kendt som ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Forslaget har mødt stor modstand, men er endnu ikke trukket tilbage.

Ifølge kritikere kan de nye regler betyde, at ejere af veteranbiler kan blive tvunget til at skrotte deres biler, hvis de ikke er i perfekt stand. Når køretøjer vurderes som udtjente, skal de håndteres som affald, og ejerskabet kan endda gå tabt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Med tanke på biler, der ikke består synet, eller er dyre at istandsætte, da affald gør hele motorhobbyen umulig.

– Du kan sammenligne med andre kulturskatte. Det ville kræve enorme kræfter at genoprette Colosseum i Rom eller Parthenon i Athen til deres oprindelige standard.

– Men ingen vil betragte den slags som affald, siger Anders Ydstedt, formand for KAK’s Ekspertråd til bl.a. Auto Motor och Sport.

KAK mener, at forslaget truer den rullende kulturarv, som veteranbiler er. Foreningen påpeger, at bilindustrien allerede har gjort store fremskridt, når det kommer til, hvordan udtjente biler skal genanvendes på bedst mulig vis.

– I øjeblikket bliver 95 procent af en bil genbrugt, når den bliver skrottet, bilindustrien er en forløber inden for cirkulære forretningsmodeller.

Læs mere efter videoen:

– Der tages allerede ansvar for bæredygtighed, og der anvendes allerede en cirkulær tilgang, med andre ord. Dermed er bilismen en sektor, der udgør en forløber i samfundet, siger Anders Ydstedt.

Også hos National Motor History Association (MHRF) protesteres der over forslaget. De mener, at EU-Kommissionen forsøger at kriminalisere en stor aktivitet og handel med dele til veteranbiler.

– Der henvises til ‘Umweltbundesamt, (2022), Ulovlig behandling af udrangerede køretøjer – Vurdering af de miljømæssige, mikro- og makroøkonomiske effekter. ‘

Læs mere efter annoncen:

– Der tegner sig et billede af dyb uvidenhed om legitimiteten af at demontere et køretøj. Det undrer mig, at man betegner noget som værende ulovligt, når der i dag ikke er juridisk opbakning til sådan en fortolkning ud over ønsket om at gøre det ulovligt i fremtiden, siger Jan Tägt, køretøjs- og lovgivningsekspert i MHRF.

MHRF mener, at EU-kommissionen mangler forståelse for veteranbilernes værdi og betydning. De opfordrer, til at kommissionen går i dialog med bilklubberne og veteranbil-miljøet for at finde en løsning, der beskytter veteranbilerne.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også