I Tyskland frygter landets transportminister, at EU forbyder millioner af dieselbiler næste år. Men det må unionen slet ikke, siger det tyske svar på FDM, ADAC.
I Tyskland frygter landets transportminister, Volker Wissing, at EU lægger op til at forbyde millioner af dieselbiler på unionens veje allerede 1. januar 2025.
Alene i Tyskland vil det dreje sig om 8 millioner dieselbiler, fordi disse er typegodkendt efter en ældre emissionsnorm end Euro 6, selvom visse Euro 6-biler også risikerer et forbud, mener den tyske minister.
Men EU må slet ikke lave den slags regler med tilbagevirkende kraft. I hvert fald ikke hvis man spørger hos det tyske svar på FDM, ADAC.
Det skriver det tyske nyhedsbureau DPA.
LÆS OGSÅ: VW ville have 70.000 kr. af Hans – nu er regningen forsvundet
– Efter ADAC’s advokaters opfattelse kan ændringer i måleproceduren ved typegodkendelse af et køretøj på et senere tidspunkt ikke anvendes med tilbagevirkende kraft.
– På den baggrund er et kørselsforbud “absurd”, lyder det fra interesseorganisationen.
Og hos den tyske bilindustris sammenslutning VDA ser man et forbud mod de ældre dieselbiler som helt forkert. Og sker det alligevel, vil det være en krænkelse af princippet om, at der ikke indføres regler med tilbagevirkende kraft i EU, mener formand Hildegard Müller.
Ifølge DPA afviser EU’s kommissær for det indre marked i EU, Thierry Breton, at EU ønsker at komme efter bilister i ældre dieselbiler. Det skriver kommissæren i et svar til den tyske minister.
I brevet lyder det, at EU-kommissionen ikke ønsker at beslutte noget, der ‘på nogen måde ville være til ulempe for borgere, der har købt biler i god tro’.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her