Annonce:

EU nægter at droppe særligt krav til bilmærkerne i 2025

EU slår nu igen mod bilmærker, der vil have lov til at udskyde de skærpede krav til CO2-udledning fra nye biler i 2025. Det kommer nemlig ikke til at ske, siger en EU-talsmand.

Annonce:

Fra 1. januar 2025 strammer EU reglerne for, hvor meget kuldioxid nye biler må udlede. Bilfabrikanter, herunder Volkswagen og Ford, står dårligt i forhold til at nå disse mål, hvilket kan resultere i milliardbøder.

En opgørelse har afsløret, at Volkswagen og Ford er blandt de producenter, der står over for de største udfordringer med det gennemsnitlige CO2-niveau.

Det synes bilindustrien er særligt bekymrende, da de risikerer at blive ramt særligt hårdt økonomisk, hvis de ikke formår at reducere deres udledning i tide.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Der spekuleres i, at bøderne samlet kan nå op på 100 milliarder danske kroner, hvis EU står fast. Og det er der noget, som tyder på.

LÆS OGSÅ: Færdselsstyrelsen lyver, siger dansk dæk-direktør

Bilmærkernes interesseorganisation ACEA har argumenteret for, at man bør udskyde implementeringen af de strengere krav med to år.


De peger på, at der simpelt hen ikke er nok købere til elbilerne, hvilket gør det sværere for producenterne at reducere den gennemsnitlige udledning pr. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større udbud af billigere elbiler kunne forbedre situationen markant.

EU-Kommissionen afviser dog enhver snak om udsættelse. Kommissionen mener, at bilproducenterne har haft rigeligt med tid til at omstille sig til de kommende krav. De nuværende mål blev vedtaget tilbage i 2019.

Altså har bilmærkerne haft seks år til at få CO2-udledningen ned, siger Tim McPhie, EU-Kommissionens talsmand for klimaspørgsmål.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tænketanken Transport & Miljø (T&E) har ligeledes skarpt kritiseret bilindustriens forsøg på at forsinke reglerne.

Julia Poliscanova, der arbejder hos T&E, har påpeget, at bilproducenterne har haft mere end tilstrækkelig tid til at tilpasse sig de nye krav, og at deres økonomiske situation ikke kan retfærdiggøre en udsættelse.

– Det her er kynisk og absurd. Bilfabrikanterne har samlet haft 1.000 milliarder kroner i overskud de seneste to år. De har haft årevis til at forberede sig på kravene.

Responsiv Iframe

Lucien Mathieu fra T&E’s biltrafikafdeling ser dog en positiv udvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes at udgøre en større andel af bilsalget i Europa i den nærmeste fremtid.

– Der kommer flere nye, mere overkommelige modeller, udtaler han til Automotive News.

Selvom bilindustrien kæmper med at leve op til de nye krav, ser det ud til, at EU står fast på beslutningen om at indføre de skærpede regler fra 2025.

Besøg vores annoncør:

Branchen skal derfor forberede sig på en strammere regulering af deres udledning, hvilket kan få økonomiske konsekvenser for de producenter, der ikke når i mål. Der er faktisk kun to bilmærker der i øjeblikket slipper for bøderne. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også