Danmark har allerede tilsluttet sig EU’s nye kvoteordning for brændstof. I Sverige, hvor reglen først lige er vedtaget, frygter man voldsomme literpriser.
I Danmark mener bl.a. FDM, at literprisen på benzin og diesel stiger med godt 1,20 kr. i 2027, fordi EU har vedtaget en ny kvoteordning kaldet ETS-2.
Det er visse svenskere dog langt fra enige i. I Sverige, hvor man først lige har vedtaget den nye EU-kvote, frygter man, at brændstofprisen vil eksplodere.
– Når det kommer igennem, er der risiko for, at vi vil se benzin- og dieselpriser på 35 svenske kroner pr. liter. Derudover skal der blandes biobrændstoffer i, og de er endnu dyrere, siger mobilitets- og firmabilekspert Ronny Svensson ifølge Carup.
Omregnet i danske kroner svarer det til en stigning i literprisen på 10 kr. Det svarer til, at en liter benzin, der koster godt 13,3 kr. i dag, vil koste 23,3 kroner om bare et par år.
Det hele hænger ifølge svenskerne sammen med, at EU vil tage sig bedst muligt betalt for brændstof i fremtiden.
LÆS OGSÅ: Rudis Mercedes forsvandt i 50 år – nu er den 47 millioner kr. værd
Det er kun de energiselskaber, som vil betale mest, der får lov til at købe sig en CO2-kvote. Og på den måde er der kun et sted at sende regningen hen – nemlig til slutbrugeren, altså bilisten.
Noget tyder på, at politikerne i Sverige godt ved, at brændstof bliver dyrere fra 2027. For Rigsdagens folkevalgte har lovet at sænke afgiftsniveauet på brændstof til EU’s absolutte minimumsniveau. Men det er tomme løfter. For sådan er det allerede i dag på den anden side af Øresund.
Herhjemme vurderes det, at ETS-2 kommer til at koste bilisterne 4,7 milliarder kroner i ekstraregninger hver eneste år. Det svarer til en ekstraregning på mere end 3.000 kroner for hver eneste bilist med en diesel/benzinbil.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!