Først døde Macan. I hvert fald i Europa. Og nu må Porsche tage livet af både Boxster og Cayman på vores breddegrader.
Det er ikke nemt at være bilproducent i Europa. Mens nogle bilfabrikker skriger på støtte for at kunne klare sig mod konkurrencen fra Kina, gør EU-parlamentet det stadig sværere at være bilfabrik.
Porsche er et af de bilmærker, der mærker konsekvenserne. En ny lov om cybersikkerhed vil i den kommende tid betyde døden for en lang række bilmodeller. Også hos Porsche.
Først erkendte tyskerne fra Zuffenhausen, at man ikke kunne sælge den benzindrevne Macan sideløbende med bilens fuldt elektriske søster. Og nu er turen kommet til de “billigste modeller”.
Det skriver Motor1.
LÆS OGSÅ: Porsche tror ikke, fossilbilen bliver forbudt i 2035
For Porsche kan det nemlig ikke betale sig at bygge bilerne om, så de lever op til EU’s nye, strengere cybersikkerhedsregler. Som konsekvens må bilerne ikke sælges her.
Den første juli skal alle nye biler, som sælges i Europa, være udstyret med såkaldte cybersikkerhedscertifikater. Og det uanset hvor avancerede de er.
Både Boxster og Cayman er udviklet længe før, der blev tænkt på de nye EU-regler. Og det giver altså ikke mening at lave bilerne om bare for at please styret i EU.
I England, hvor man ikke længere er med i EU, skal reglen ikke følges. Det samme gælder på det amerikanske marked.
Midt i elendigheden har Porsche dog en god nyhed. Fabrikken kan nemlig smutte uden om EU-kravet med både Cayman GT4 RS og Boxster RS, fordi bilerne kun bygges i ganske få eksemplarer.