I en ny rapport kritiserer tænketanken Transport & Miljø EU for ‘stadig at støtte fossilbilen med milliarder om året’. Det er totalt uacceptabelt, lyder kritikken.
En ny undersøgelse viser, at EU-landenes støtte til fossilbiler i firmabilssektoren beløber sig til milliarder.
De fem største lande i EU bruger samlet set 313 milliarder danske kroner årligt på at subsidiere firmabiler med forbrændingsmotorer ifølge en rapport fra tænketanken Transport & Miljø.
Støtten gives blandt andet i form af skattelettelser for dem, der kører bilerne, selvom bilerne ikke er elektriske eller plug-in hybrider. Dette står i kontrast til den grønne omstilling, som EU forsøger at fremme, mener tænketanken.
– Det er uacceptabelt, at vi stadig hælder milliarder af skatteydernes penge i teknologi, der går direkte imod EU’s mål om at reducere udledningerne, udtaler Stef Cornelis fra Transport & Miljø.
Mens firmabiler med forbrændingsmotorer nyder godt af betydelige tilskud, er situationen en anden for private bilkøbere i EU.
LÆS OGSÅ: Top Gear-stjerne opereret – var få dage fra at dø
Her er der ofte højere afgifter på fossilbiler end på elbiler, hvilket gør det dyrere for private at vælge biler med forbrændingsmotorer. Samtidig har private købere ikke adgang til de samme skattefordele, som firmabiler gør brug af.
Rapporten kritiserer, at de nuværende støttemodeller skaber en ubalance, hvor firmabiler med fossilmotorer indirekte prioriteres frem for elbiler. Dette, påpeges det, underminerer EU’s bestræbelser på at reducere CO2-udledningen og fremme renere transportmidler.
Selvom der i flere lande er iværksat initiativer for at øge andelen af elektriske køretøjer, peger rapporten på, at den omfattende støtte til fossilbiler i firmabilssektoren forhaler udviklingen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!