Midt i debatten om et forbud mod forbrændingsmotoren får britiske JCB godkendt en forbrændingsmotor, der kører på brint, i Holland.
Fredag i sidste uge kunne JCB meddele, at virksomheden har fået godkendt en forbrændingsmotor, der kører på brint, i Holland.
Godkendelsen betyder, at motoren kan sælges i foreløbig 11 lande rundt om i Europa. Det har kostet JBC over 100 millioner britiske pund, arbejdet fra 150 mand og mere end 3 år at udvikle motoren.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
– Den formelle typegodkendelse/certificering baner vejen for salg og brugen af brintmotorer i hele Storbritannien og Europa.
– Jeg kunne ikke have håbet på en bedre start på året. Mest af alt er jeg glad for vores hold af britiske ingeniører, som har arbejdet utrætteligt for at nå så langt, siger JBC’s bestyrelsesformand Anthony Bamford.
JCB, der normalt udvikler store entreprenørmaskiner, forventer, at flere lande følger efter med en godkendelse så salget kan sprede sig til resten af Europa.
Udover at være blevet godkendt i Holland har Tyskland, England, Irland, Tyskland, Spanien, Frankrig, Belgien, Polen, Finland, Schweiz og Lichtenstein sagt god for den nye brintmotor.
Hvorfor Danmark og de øvrige Skandinaviske lande ikke er på listen, er uklart. Men JCB forventer altså, at flere godkendelser falder på plads i løbet af 2025.
Firmaet fortæller desuden, at man allerede har bygget 130 motorer der lige nu fungerer i en testfase. De bruges til teleskoplæssere og generatorer.
Mens den første brint-motor altså nu er godkendt i EU, arbejder flere bil- og lastbilmærker videre med teknologien. Volvo Truck har planer om at bruge teknologien til tung transport.
Mens BMW og Toyota ser på, om der er nogen idé i at forbrænde brint i almindelige personbiler. De to bilmærker arbejder i forvejen sammen om en brintbil der skal sendes på gaden i 2028. Læs mere om det her.