Emissionsnormen Euro 7 er endnu ikke blevet til noget. Den er stadig til forhandling. Nu kæmper flere EU-lande for at mindske normens indvirkning på forbrændingsmotoren.
Hvis ikke emissionsnormen Euro 7 kan skrottes, vil en række af EU’s største bilproducerende lande gerne se den udvandet.
Og på nuværende tidspunkt ser det faktisk ud til at være en gennemført mission. I hvert er forslaget til Euro 7-normen, der lige nu forhandles om, så udvandet, at det svarer til de nuværende Euro 6-regler.
Det skriver Motor-magasinet.
Ifølge mediet beklager den danske regering EU’s beslutning om at slække på de kommende emissionskrav.
LÆS OGSÅ: Flere nye EU-forbud rammer også danskere med kørekort
Som det er nu, skulle Euro 7 have ramt alle nye personbiler i 2025. Men det spanske EU-formandskab lægger nu op til, at reglerne ikke skal gælde den slags biler før 2028. Men det for tung transport først bliver i 2032.
Det bliver desuden nemmere for medlemslandene at blokere for indførelsen af Euro 7-normen.
De Euro 7-regler, EU-politikerne i stedet forhandler om nu, er der dog også noget nyt i. Blandt andet stilles der krav til levetiden for batterier i elbiler samt partikelforureningen fra dæk og bremser.
EU holder også umiddelbart fast i, at det fra 2035 skal være forbudt at sælge biler med forbrændingsmotorer. Hvis altså ikke de kører på syntetisk brændstof.