Kulfiber er lettere og stærkere end stål og derfor ideelt til biler. Alligevel overvejer EU nu at forbyde kulfiber og klassificere det som farligt.
EU-parlamentet klassificerer i et nyt direktiv kulfiber som skadeligt. Bliver det til et forbud, kan det ramme bilindustrien hårdt.
EU overvejer nu taget et markant skridt over for bilindustrien. I Brussels vil man forbyde brugen af kulfiber i bilproduktion. Forslaget er en del af det reviderede af ELV-direktivet (End of Life Vehicles) som også vil skrotte mange ældre biler. Læs mere om det her.
Direktivet regulerer demontering og genanvendelse af biler. Målet er at gøre processen mere miljøvenlig.
Hvorfor ser EU på kulfiber som et problem? Svaret skal man finde i den måde kulfiber bortskaffes på.
Når kulfiber, der er bundet med harpiks, kasseres, kan fine fibre frigives. De fibre kan svæve i luften.
Fibrene kan forårsage kortslutninger i maskiner. Endnu vigtigere kan de give irritation på hud og i slimhinder hos mennesker.
Kulfiber – et stærkt men let materiale under lup
Kulfiber er kendt for sine særlige egenskaber. Materialet er stærkere end stål og lettere end aluminium. Produktionen af kulfiber er dog mere kompliceret. Den er også dyrere end for stål og aluminium.
Alligevel opvejer fordelene ofte ulemperne. Det gælder i mange forskellige anvendelser. Materialet bruges flittigt i flyindustrien. Det ses også i vindmøllevinger og på biler.
Motorcykler bruger også kulfiber. Dog i et mindre omfang end det sker på biler og fly.
Et voksende marked og elbilers behov for kulfiber
Verdensmarkedet for kulfiber havde en værdi på omkring 37,9 milliarder kroner i 2024. Det viser tal fra analysefirmaet Roots Analysis.
Markedet forventes at vokse markant. En årlig vækst på gennemsnitligt 11 procent forudses frem mod 2035. Værdien kan nå op på cirka 118,1 milliarder kroner.
Ifølge Nikkei Asia udgør biler i dag mellem 10 og 20 procent af den samlede anvendelse. Det tal vil sandsynligvis stige.
Stigningen skyldes især elbilernes udbredelse, og fordi bilmærkerne leder efter den hurtigst mulige måde at gøre bilerne lettere på.
Elbiler vejer mere end traditionelle biler med forbrændingsmotor. Årsagen er de store batteripakker i bunden af bilerne.
Brug af kulfiber ses som en ideel løsning, når der skal skæres af vægten. Det gælder især for premium-mærker.
For dyre bilmærker er prisen mindre vigtig. Køreegenskaber og rækkevidde betyder mere. Men det er stadig noget, der påvirkes meget af elbilernes ofte alt for høje vægt.
Andre materialer som bly, kviksølv, cadmium og hexavalent krom er allerede klassificeret som farlige af EU. De har dog haft undtagelser i bilsektoren, som ikke gælder andre forbrugsvarer.
Kulfiber er nu for første gang globalt foreslået klassificeret som skadeligt i sammenhæng med bilindustrien. Det sker i EU-parlamentets udkast til det reviderede ELV-direktiv.
Det er vigtigt at huske, det endnu er et udkast, og at intet derfor er sikkert endnu. Men der er umiddelbart intet alternativ til kulfiber. I hvert fald ikke et som er lige så godt.
Hos Boosted.dk følger vi udviklingen tæt. Materialer som kulfiber ses ofte i performance-biler og tuning-projekter, som vi dækker indgående. Det sker dog også jævntlige, at det fjerlette materiale kommer helt ‘almindelige’ gadebiler som den nyeste BMW M3 Touring til gavn. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk