En række partier i Europa-Parlamentet går til valg på at rulle et forbud mod forbrændingsmotoren tilbage.
I 2035 må nye biler ikke kunne køre på konventionelt diesel og benzin. Men syntetisk brændstof er ok.
Det vedtog EU allerede i marts sidste år. Men det er udtryk for en forbudsidelogi, mener største og ældste sammenslutning af partier i Europa-Parlamentet, EPP – Det Europæiske Folkeparti.
Og nu vil EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, også have undersøgt forbuddet. Helt konkret henviste hun tilbage i februar til en mulig revision af forbuddet allerede i 2026.
Det skriver Auto Motor und Sport.
LÆS OGSÅ: Psykopater foretrækker elbiler, viser ny undersøgelse
von der Leyen, der gerne vil genvælges som formand, siger, at den teknologiske åbenhed og valgmulighederne i den bør være videst mulig.
Det tyske medlem af EU-Parlamentet Jens Gieseke ser dog allerede forbuddet som udtryk for én ting. Nemlig en ideologi.
Et lækket valgprogram afslørede da også allerede tidligere på året, at EPP-gruppen af partier går til valg på at rulle forbuddet mod benzin- og dieselbiler helt tilbage.
Ifølge Auto Motor und Sport har det dog endnu ikke været muligt at få partigruppen til offentligt at forholde sig til den målsætning.
Men noget tyder på, at EPP-gruppen ikke er alene om at have den holdning. Altså at forbuddet mod benzin- og dieselbiler skal rulles tilbage.
Hos BMW har man eksempelvis allerede sagt, at det er for tidligt at forbyde forbrændingsmotoren. Og at der ikke er tegn på, at verden vil opgive teknologien.
Hos Toyota synes man ikke, at det er politikerne, der skal bestemme, hvilket brændstof biler kører på.
Og flere andre bilmærker er begyndt at finde bakgearet på deres strategier om elbiler. Senest har Bentley meldt ud, at man alligevel tager forbrændingsmotoren med ind i det nye årti. Læs mere om det her.