Det kan være ekstremt dyrt at lade elbilen. Men nu vil EU lægge en slags loft over, hvad det egentlig må koste.
Her på Boosted har vi før skrevet om elbil-ejere, der bliver efterladt i chok ved offentlige ladestandere. Altså når de ser regningen.
Det hele skyldes roaming, som ladeoperatørerne opkræver, hvis kunder hos en anden operatør bruger selskabets ladestander.
Samme princip kendes fra telebranchen, hvor EU allerede har lagt et loft over, hvad roaming må koste.
For ladeoperatørerne bag ladestanderne til elbiler kommer den nye gebyr-begrænsning til at gælde allerede i år. Nærmere bestemt den 14. april.
LÆS OGSÅ: Nu udskydes regler, der rammer alle biler i Danmark
Det skriver interesse-organisationen FDM.
Landeoperatørerne må efter den dato ikke gøre forskel på kunderne. Men det betyder ikke, at strømmen i ladestanderne bliver nogen gratis fornøjelse.
For selvom priserne for opladning snart skal være mere gennemskuelige, må ladeoperatørerne eksempelvis gerne opkræve spærreafgifter hos folk i elbiler, der ikke flytter deres biler fra ladestanderne igen.
Læs mere om opladning af elbiler her!