Hele dieselgate-skandalen var noget rod for VAG-gruppen. Og nu tyder noget på, at den er gal igen, siger EU.
Det efterlod voldsomme ridser i lakken, og VAG-gruppen måtte grave dybt i lommerne for at betale bøder og forlig i retsopgør verden over. Alligevel undersøger Den Europæiske Unions Domstol, om Volkswagen nu er begyndt forfra på snyderiet.
Det skriver Automotive News.
Mere specfikt peger EU nu på, at den såkaldte “temperature window”-software, som Volkswagen bruger i nogle af sine motorer, er ulovlig. Det er vigtigt at pointere, at Volkswagen ikke nødvendigvis straffes, blot fordi noget software er kommet under mistanke.
Men EU-domstolen plejer at følge de anbefalinger, som dets rådgivere kommer med. For at sige det med andre ord: Volkswagen bliver ikke undersøgt for snyd – endnu..
“Opdaget” i Østrig
Sagen, som er havnet i EU-systemet, stammer oprindelig fra Østrig. Og det drejer sig om styringen af ventilen til recirkuleringen udstødningsgasser. Under visse omstændigheder, når udendørs temperaturen ligger udenfor et vindue mellem 15 og 33 plusgrader – og bilen befinder sig i en kilometers højde, slår systemet fra.
Og det betyder, at bilerne med de specifikke motorer, udleder mere NOx, end de må. Det er systemet ellers designet til at undgå. Men EU-domstolens rådgivere siger, at Volkswagen har installeret noget software, som slår systemet fra.
Altså nogle lignende det snydesoftware, som Volkswagen installerede i dieselmotorerne fra serien med den interne fabrikskode EA189.