Fem nye varebiler klarer sig så dårligt, at Euro NCAP ikke kan anbefale dem. FDM mener, at bilproducenterne må forbedre sikkerheden.
Mens sikkerheden i personbiler over de seneste år er blevet markant forbedret, er udviklingen stort set styret uden om varebiler.
Det viser en ny test fra Euro NCAP, der har testet 19 af de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje. De 19 varebiler stod i 2019 for over 95 procent af salget af nye varebiler, skriver Bil Magasinet.
Testen afslører ikke bare et stort gab mellem person- og varebiler, når det kommer til de nye vigtige sikkerheds- og assistentsystemer. De fleste af varebilerne mangler også helt basalt sikkerhedsudstyr som airbags og selehuskere.
Af testens 19 varebiler havde kun de seks airbags i passagersiden som standard, mens ingen af bilerne havde gardinairbags.
Der er for mange usikre varebiler
Euro NCAP har ikke givet bilerne de velkendte stjerner men har i stedet udarbejdet en firetrinsskala (platin, guld, sølv og bronze), alt efter hvor godt bilerne klarede sig. Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem.
”Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Vægten er imod varevogne
”Netop fordi varebiler fylder meget i bybilledet, er det ikke godt nok, at mange af dem enten ikke har en nødbremse eller kun har middelgode udgaver, der ikke kan se bløde trafikanter. Det bør bilproducenterne snarest få rettet op på, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler.”
Det er dog ikke kun varebilernes dårlige eller manglende assistentsystemer, der vækker bekymring. Det samme gør bilernes generelt dårlige kollisionssikkerhed.
Modsat personbiler er varebiler nemlig ikke konstrueret til at kunne absorbere kræfterne ved en kollision. Og med en samlet vægt af bil og last på op til 3,5 tons giver det en forøget risiko for alvorlig personskade i tilfælde af et sammenstød – ikke mindst med en mindre personbil.
”Kollisionstesten mellem varebilerne viste, at bilerne rammer modkørende uforholdsmæssigt hårdt. Men også varebilernes egen kollisionssikkerhed er i flere tilfælde for ringe og udgør en risiko for både fører og passager. Blandt andet fordi noget så basalt som airbags mangler. Også på det område er det nødvendigt, at bilproducenterne begynder at prioritere sikkerheden anderledes højt. Det samme gælder virksomheder og leasingselskaber, som ikke bør acceptere eller tilbyde biler med så dårlig en sikkerhed. Som testen på kedelig vis illustrerer, er der behov for det,” siger Søren W. Rasmussen.
Resultatet af testen
Firetrinsskalaen går fra platin (80%), Guld (60%), Sølv (40%), Bronze (20%). Biler der opnår et resultat under 20% kan ikke anbefales.
Modellerne er testet i en europæisk udgave. Visse modeller sælges i Danmark i varianter, der muligvis ville have klaret sig bedre som følge af et højere niveau af sikkerhedsudstyr.