I Danmark har vi i øjeblikket vores egne regler for godkendelse af ikke-originale bildele og ombygning af køretøjer. Men ifølge Færdselsstyrelsen er det måske snart helt slut med at få godkendt enhver form for uoriginalt udstyr eller ændringer på bilen. Vi taler med eksperterne fra AutoConsult A/S om problematikken.
Hvis du tager til et biltræf eller på en bilmesse som eksempelvis Auto Show, kan du møde ombyggede biler, som har fået godkendt forskellige elementer, der ikke var tilstede på bilen, da den var ny. Det kan være en anden motor, andre bremser eller noget helt tredje. Det er nemlig muligt at få godkendt den slags via eksempelvis en rådgivende ingeniørvirksomhed og prøvningsinstans som danske AutoConsult.
Men lige nu er hele branchen, som arbejder med netop godkendelser af modificerede biler, i en uventet venteposition. For de nuværende danske regler på området står til at bortfalde til januar 2022. Og hvad skal der så ske derefter?
Nationale regler udfases
Tja, det kan Færdselsstyrelsen ikke give noget klart svar på endnu. Men umiddelbart lægges der op til helt at udfase de nationale regler, for udelukkende at basere håndteringen ud fra EU-reglerne. Men disse EU-regler er kun målrettet de fabriksbyggede og helt nye køretøjer. Det betyder, at individuel tilpasning og/eller ombygning vil blive næsten umuliggjort, hvis disse EU-regler gennemføres i Danmark.
“EU-reglerne har nogle strikse formuleringer omkring hvilke ændringer, der kan tillades på et køretøj, før det skal anses som værende nyt (fabriksnyt, red.) – og dermed skal opfylde tekniske krav til nye køretøjer. Og det betyder også diverse førerassistentsystemer osv. Hvis dette indføres i Danmark, vil det blive umuligt at bygge eksempelvis hotrods og måske også langt mindre omfattende ombygninger”, forklarer AutoConsult til Boosted.dk.
En vis overgangsperiode
Man skulle dog tro, at det var muligt at få Færdselsstyrelsen til at forholde sig til emnet, der vil have stor betydning for både private og en del virksomheder i Danmark. Men det har ikke været muligt for et firma som AutoConsult.
“Færdselsstyrelsen har erkendt, at en vis overgangsperiode kan komme på tale – for så vidt angår køretøjsreglerne. Men de vil ikke bekræfte, at også reglerne omkring prøvningsinstanser – og dermed muligheden for godkendelse af konstruktive ændringer – også vil blive omfattet af en eventuel overgangsordning – eller hvor lang en periode, der kan komme på tale”, fortæller AutoConsult.
Hvis de omtalte regler udfases som nævnt ovenfor, betyder det også, at registreringssynet, som vi kender det i dag, står til at blive erstattet af en egentlig myndighedsgodkendelse. Den vil være baseret på krav til skriftlig dokumentation af opfyldelse af alle relevante krav – lige fra motor og bremser til montering af lygter, reflekser osv.
Det er naturligvis ikke urimeligt i forhold til fabriksbyggede og masseproducerede køretøjer, men det vil unægteligt gøre godkendelsen af eksempelvis en hotrod eller en anden modificeret og ellers funktionsdygtig og sikker bil til en temmelig – hvis ikke umulig – opgave.
Derfor er Boosted Magazines råd til alle, der er ved at ombygge bil, at I kommer ud af starthullerne og får lavet en aftale med et firma, der kan godkende jeres projekt, hurtigst muligt. Vi kan varmt anbefale AutoConsult, som har stor erfaring på området.