9 fantastiske Toyota’er – og 3 der er helt til grin
Toyota MR2
I 1984 smed Toyota bomben og lancerede MR2, en lille billig, pålidelig, økonomisk centermotorsportsvogn, som oveni kørte godt. Det kantede design mindede om en japansk lomme-udgave af Ferrari Testarossa. Bag de to sæder ligger en pålidelig og omdrejningsvillig 4-cylindret 1,6-liters med 124 hk. Nok til at flytte den lille bil fra 0-100 km/t på under 9 sekunder.
Toyota GT86
Her på Bil Magasinet har vi været svært glade for Toyota GT86, siden den kom ud. Den 2-liters boxermotor yder 200 hk, lige nok til at have det sjovt, og samtidig giver den bilen et lavt tyngdepunkt. Det betyder legesyge køreegenskaber, og sammen med Mazda MX-5 noget af det tætteste, man kan komme på en folkesportsvogn i dag.
Toyota Landcruiser
Når FN køber nye biler, som sættes ind i verdens brændpunkter, køber de ikke andet end Toyota Landcruiser, og det forstår man godt. For hvis det var dig, der havnede i krydsild mellem to afrikanske oprørshære, så vil du også være sikker på, at din bil starter, og for øvrigt kan komme frem over alt – og det har Landcruiser altid kunnet. Serien blev startet allerede i 1954 som en konkurrent til engelske Land Rover og amerikanske Jeep.
Toyota Celica GT-Four
Toyota Celica så første gang dagens lys i 1971 på Tokyo Motor Show, og der er løbet meget vand igennem åen siden. En af de vigtigste opdateringer var fra tredje til fjerde generation, hvor man skiftede fra baghjuls- til forhjulstræk. Men det, vi husker Celica for, er de mange rally-sejre. Og netop derfor blev Celica GT-Four bygget, for WRC krævede nemlig, at der skulle bygges et antal gadevarianter af rallybilen. GT-Four havde selvfølgelig firehjulstræk og en 2-liters turbomotor, der i sidste udgave ydede hele 255 hk.
Toyota Hilux
Hvad har Top Gear, australske bønder og oprørshære over hele verden til fælles? De er enige om, at en Hilux ikke kan slås ihjel. Hvis du skal have en slidstærk pickup-truck, der kan arbejde dag ud og dag ind, år efter år, så Hilux det bedste valg. Bilen er stadig simpelt opbygget med bladfjedre på bagakslen og separat chassis, men dieselmotorerne, som ellers har været lettere astmatiske, er efterhånden ved at være opdateret med moderne teknologi.
Toyota Corolla
Corolla er indbegrebet af Toyota – lille, praktisk, enormt pålidelig og ret så kedelig. Ikke desto mindre er der til dato produceret over 39 millioner Toyota Corolla’er.
Toyota Previa
Ikke den mest sexede bil i verden. Men kendere ved, at Previa faktisk er i en helt særlig liga – den har nemlig centermotor. Det gør, at Previa, i hvert fald for sin tid, var den måske mest velkørende MPV på markedet. Layoutet var dog ikke uden sine problemer, for motoren på 2,4 liter og 135 hk kunne der ikke sådan lige ændres på. I Europa syntes man, at Previa var for tørstig, og i USA, hvor man var ligeglad med benzinforbrug, syntes de, at motoren var for sløv. Det blev dog løst, ved at sætte en kompressor på, og så havde du en 160 hk tvangsfodret familiecontainer med plads til otte og centermotor.
NOT – Toyota Picnic
Med så dumt et navn som Picnic fortjener man at være på not-listen. Toyota Picnic var en MPV med plads til syv, og bilen var sådan set ganske praktisk, som Toyota’er nu er, med plads til syv personer. Men bilen var ikke særlig køn, og priserne i Danmark var skyhøje.
NOT – Toyota Paseo
Toyota Paseo var en rigtig frisør-Porsche, og med en 1,5-liters motor med 93 hk, var den klart mere ‘show than go’. Problemet var så bare lige, at den heller ikke så særlig spændende ud – det er, hvad man kan forvente, når Paseo er baseret på mormor-bilen Starlet. I alt var der vist kun et par enkelte handelskoleelever, der havde våde drømme om den lille bil, og Paseo blev aldrig nogen succes.
NOT – Toyota Yaris Verso
I andre verdensdele kaldes Yaris Verso for ‘Fun Cargo’. Men her på Bil Magasinet elsker vi at hade den lille praktiske gris. For der er bestemt ikke noget sjovt over Yaris Verso’s udseende, for som Bachmann udtrykker det, »er den så grim, at det gør ondt i øjnene«.