Danske bilister kører stadig langsommere på motor- og landevejene. Generelt går det langsommere end før 2022, viser nye tal fra Vejdirektoratet.
Danskerne holder farten nede på motorvejene. Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at den lavere hastighed, der blev observeret i 2022, fortsat er en realitet.
Gennemsnitshastigheden er faldet et par kilometer i timen siden 2022, viser Vejdirektoratets analyse af de seneste tal.
Denne tendens til lavere hastighed ses på både motor- og landeveje.
På motorveje med en fartgrænse på 130 kilometer i timen, er gennemsnitshastigheden faldet fra 120,8 kilometer i timen i 2021 til 118,3 kilometer i timen sidste år.
På motorveje med en fartgrænse på 110 kilometer i timen faldt gennemsnitshastigheden fra 112,3 kilometer i timen i 2021 til 110,8 kilometer i timen sidste år.
– Det er sket gradvist over de seneste år. Men jeg vil kalde det en signifikant udvikling, siger projektleder Niels Moltved fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
En af faktorerne bag den lavere hastighed kan være de stigende brændstofpriser, der fulgte i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine i 2022.
– Det er nærliggende at tro, at det har noget med brændstofpriserne at gøre, siger Niels Moltved.
Selvom brændstofpriserne siden er faldet, har de ændrede vaner bidt sig fast.
– Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen, siger Niels Moltved.
Den lavere hastighed er ikke kun begrænset til motorvejene. Også på landevejene kører danskerne langsommere. Det er særligt jyderne, der kører langsommere.
Her er den gennemsnitlige hastighed faldet fra 80,8 til 79,8 kilometer i timen.
– Selv om gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert, siger Niels Moltved.
En anden faktor, der kan spille ind, er den stigende popularitet af elbiler.
Vejdirektoratet gennemførte sidste år en rundspørge. Den viste, at folk i elbiler generelt kører langsommere.
82 procent af de adspurgte elbilister svarede, at de bevidst kører langsommere for at udnytte effektiviteten på bilens batteri og undgå ekstra opladninger undervejs.
Transportminister Thomas Danielsen (V) ser positivt på udviklingen.
– Tallene viser, at bilisterne er bevidste om deres hastighed. Om det skyldes hensynet til økonomi, øget fokus på rækkevidde i elbilen eller trafikkampagner, kan jeg ikke sige.
– Men det er, set med færdselssikkerhedsmæssige briller, naturligvis glædeligt, siger han i en kommentar til Ritzau.